The analysis of the concept of health from the narratives of future Science and Biology teachers in the light of Implicit Statistical Analysis
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v13i2.1106Keywords:
Health education, Health concept formation, Teacher training, CurriculumAbstract
The objective of this article was to investigate, through Implicative Statistical Analysis, the implicative relationships on conceptions about the concept of Health in the narratives of future Science/Biology teachers. To this end, the research was conducted with 16 students in the 5th period of the undergraduate course in Biological Sciences, from a Federal University located in a state in the Northeast of Brazil. The narratives of the concept of health were collected from the future teachers. The data were analyzed qualitatively and quantitatively in light of the conceptions of health and systemic-complex thinking. The quantitative data were analyzed through the CHIC software in the ASI framework, obtaining implicative graphs. From the study, it was perceived, from the implicative graphs, a strong implication of the future teachers to the sociological approach in line with systemic-complex thinking, while other students remained in biomedical and behaviorist approaches in a Cartesian bias on the concept of health. This work suggests the need for curricular reformulation in teacher training for the topic of health to meet an interdisciplinary perspective, based on systemic-complex thinking based on the socio-ecological approach to health.
References
ABREU, Fernanda, M. P.; MARISCO, Gabriele; SANTOS, Regineide X. Educação em Saúde no contexto escolar: formação docente e articulação. Revista Brasileira de Educação Básica, v. 6, n. 19, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://rbeducacaobasica.com.br/wp-content/uploads/2021/08/EDUCACAO-EM-SAUDE-NO-CONTEXTO-ESCOLAR-Formacao-Docente-e-Articulacao.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
ALVES, Sabrina Alaíde Amorim; OLIVEIRA, Maryldes Lucena Bezerra de. Aspectos socioculturais da saúde e da doença e suas repercussões pragmáticas. J Hum Growth Dev., v. 28, n. 2, p. 183-188, 2018. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v28n2/pt_10.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
ARAÚJO, Fábio Roque Da Silva. A ruptura do paradigma cartesiano e alguns dos seus reflexos jurídicos. Brasília, Revista CEJ, v. 12, n. 46, p. 76-86, 2009. Disponível em: https://www.corteidh.or.cr/tablas/r23672.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
ASSIS, S. S.; ARAÚJO-JORGE, T. C. O que dizem as propostas curriculares do Brasil sobre o tema saúde e as doenças negligenciadas? aportes para a educação em saúde no ensino de ciências. Bauru, Ciência & Educação, v. 24, n. 1, p. 125-140, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/hjPrrmmT6PSky4HZhzgdNvg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.
BARROS, José Augusto. C. Pensando o processo saúde doença: a que responde o modelo biomédico? Saúde e Sociedade, v. 11, n. 1, p. 67-84, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/4CrdKWzRTnHdwBhHPtjYGWb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.
BERTALANFFY, Ludwing von. Teoria Geral dos Sistemas. Petrópolis: Vozes, 1973.
BITENCOURT, Joceval Andrade. Descartes e a invenção do sujeito. São Paulo: Paulus, 2017.
BRASIL. Casa Civil. Lei Nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Brasília, 1971. Disponível: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso: 18 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais 5a a 8a Séries. Volume 10.4 – Temas transversais – Saúde. Brasília, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/saude.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 18 jul. 2024.
BRITO, Antonia Janieiry Riberiro; NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do. Formação de professores para a promoção da saúde no Ensino Básico por meio do manual didático. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 5, p. 1-20, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10083. Aceso em: 18 jul. 2024.
COUTURIER, R.; BODIN, A.; GRAS, R. A classificação hierárquica implicativa e coesiva. Manual Curso CHIC versão 2.3; 2004. Disponível em: https://sites.unipa.it/grim/asi/asi_03_gras_bodin_cout.pdf. Acesso em: 18 jul. de 2024.
ELLWANGER, Joel Henrique; CHIES, José Artur Bogo. Saúde Única (One Health): uma abordagem para entender, prevenir e controlar as doenças infecciosas e parasitárias. Revista Bio Diverso, v. 2, p. 42-65, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/biodiverso/article/view/124398. Acesso em: 18 jul. 2024.
FAZENDA, Ivani Caratina Arantes. Interdisciplinaridade: Didática e Prática de Ensino. Revista Interdisciplinaridade, n. 6, p. 9-18, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/22623/16405. Acesso em: 18 jul. 2024.
LEITE, Luciana Rodrigues. et al. Abordagem mista em teses de um programa de pós-graduação em educação: análise a luz de Creswell. São Paulo, Educ. Pesqui., v. 47, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/f6M7smg8gPMxZDGcsDnHFww/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.
MORCERF, Cely Carolyne Pontes. et al. Trabalhando sobre saúde no ambiente escolar: a importância da inserção do aluno em espaços de educação em saude para a formação médica. Curitiba, Brazilian Journal of Health Review, v. 5, n. 5, p. 21757-21771, 2022. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/53666/39848. Acesso em: 18 jul. 2024.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001, 128 p.
MOTA, M. D. A.; SANTOS, B. F.; SILVA, F. B. Contribuições do livro didático de Biologia para a promoção do letramento científico. In: MELO, Deywid Wagner de; MOTA, Maria Danielle Araújo; MAKIYAMA, Simone (org). Letramento e suas múltiplas faces: experiência do PIBID na UFAL. Fortaleza: EdUECE, 2020. Disponível em: https://www.uece.br/eduece/wpcontent/uploads/sites/88/2013/07/Letramento-e-suas-múltiplas-faces-experiência-do-PIBID-na-UFAL.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
NEVES, Afonso Carlos. Conceito Ampliado de Saúde em tempos de pandemia. São Paulo, Poliética, v. 9, n. 1, p. 78-95, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/PoliEtica/article/view/55089/35764. Acesso em: 18 jul. 2024.
RUDEK, Karine. Educação em saúde no ensino de ciências: abordagens de saúde em livros didáticos de ciências. 2020. Dissertação (Mestre em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências – Universidade da Fronteira Sul. Cerro Largo – RS. 119p. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/4138/1/RUDEK.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
SANTOS DE AQUINO, Rafael. Ensino de ciências em cultura cruzada: a construção e conceitos em sala de aula multicultural em Salgueiro, Pernambuco, Brasil. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE. 2022. Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/8708. Acesso em: 27 jul. 2024.
SANTOS, Patrícia Janiely; SANTOS DE AQUINO, Rafael; RAMOS, Aretuza Bezerra Brito. Uma análise paradigmática dos conhecimentos estudantis sobre o bioma caatinga no Ensino Médio: implicações da realidade. International Journal Education and Teaching – PDVL – IJET, v. 4, n. 3, p. 108-126, 2021. DOI: https://doi.org/10.31692/16pq9q17. Acesso em: 28 jul. 2024.
SEVALHO, Gil. O conceito de vulnerabilidade e a educação em saúde fundamentada em Paulo Freire. Interface – Comunicação, Saúde e Educação, v. 22, n. 64, p. 177-88, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/CCnBTxySpYqFqS93W5RN3Sv/?format=pdf&lang=ptAcesso em: 18 jul. 2024.
SILVA, Gabriel Antonio da. O método Cartesiano e suas contribuições para o ensino da Filosofia. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Filosofia) – Uniacadêmica Centro Universitário. Juiz de Fora – MG. 39p. Disponível em: https://l1nk.dev/fTG1K. Acesso em: 18 jul. 2024.
SIMIONE, Albino Alves. A crítica da modernidade e a crise dos paradigmas revisitadas: construção coletiva como alternativa de produção do conhecimento científico. Natal-RN, SABERES, v. 1, n. 14, p. 181-201, 2016. Disponível em: https://l1nk.dev/e20ge. Acesso em: 18 jul. 2024.
SOUZA, Daniele. Direito fundamental à saúde: condição para dignidade humana. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. 2018. Disponível em: https://www.icict.fiocruz.br/content/direito-fundamental-à-saúde-condição-para-dignidade-humana. Acesso em: 18 jul. 2024.
STADLER, João Paulo; Azevedo, Mariana da Silva. Análise de aspectos sociocientíficos em livros didáticos de química para a primeira série do ensino médio. Passo Fundo, RBECM, v. 4, n. 1, p. 149-181, 2021. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/10970/114115870. Aceso em: 18 jul. 2024.
TEIXEIRA, Enéas Rangel. et al. Contribuições do pensamento complexo para o conhecimento da enfermagem. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://l1nk.dev/OoEx4. Acesso em: 18 jul. 2024.
VIANA, Isabel Carvalho. Retratos de experiência pedagógica vivida no âmbito da Licenciatura em Educação da Universidade do Minho. Revista Internacional em Políticas, Currículo, Práticas e Gestão da Educação, v. 1, n. 1, p. 159-168, 2021. Disponível em: https://revistasalaoito.com.br/article/61ddc611a9539536e2025533/pdf/wwwsalaoito-1-1-159.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
WEBERING, Susana Iglesias. Paradigma sistêmico: origens e desdobramentos. Investigação Qualitativa em Ciências Sociais, v. 3, p. 610-618, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340819288_Paradigma_sistemico_origens_e_desdobramentos. Acesso em: 14 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Semiárido De Visu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.