Behavioral theory and its implications for conception and practice in the school context

Authors

  • Lana Yara do Nascimento Bem IFSertãoPE
  • Silvia Meirilany Pereira de Carvalho IFSertãoPE
  • Cristiane Ayala de Oliveira IFSertãoPE http://orcid.org/0000-0003-3552-4229
  • Marcelo Anderson Batista dos Santos IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.91

Keywords:

behaviorist conception, Skinner's theory, Thorndike's theory

Abstract

This research aims to analyze the behaviorist conception and principles and practices of this theory in the educational context. Given this, it is opportune to raise the following question: in what way has the behaviorist
conception been influencing the principles and practices employed in the school context? Behaviorism has as its
object the study of behavior, and assumes that learning is centered on external conditions and student behavior. This article discusses the behavioral theory emphasizing the theorists Edward Thorndike and Burrhus Frederic Skinner and the theoretical implications of these authors in the school context, with emphasis on professional education. We will then present a reflection on the behaviorist conception and its contribution to potentialize the formation of new knowledge through learning, as well as the questioning of this model in the educational context. This is a literature review research, in which articles and studies on the topic were searched. The results indicate that some methods used in the school context are based on the behaviorist conception. There was also a lack of research on the subject, which demonstrates the need for further studies that seek to reflect on the subject in question.

References

BIZERRA, Alessandra Fernandes; URSI, Suzana. Teorias da aprendizagem: influências da psicologia experimental. Introdução aos estudos da educação I, 2014.

BOCK, Ana, M.; FURTADO, Odair.; TEIXEIRA, Maria, L.T. Psicologias: uma introdução ao estudo da psicologia, São Paulo: Saraiva, 1999.

BOTOMÉ, Sílvio Paulo. O conceito de comportamento operante como problema. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v. 9, n. 1, 2015.

CARMO, João, S.; RIBEIRO, Maria, J.F.X. Contribuições da analise do comportamento a prática educacional. Santo André: Editores Associados, 2012.

DE CARVALHO-NETO, Marcus Bentes et al. O (não) lugar do reflexo no modo causal de seleção pelas consequências de Skinner. Interação em Psicologia, v. 20, n. 3, 2017.

EDDINE, Eder. A. C. Desenvolvimento humano e aprendizagem em manuais didáticos de psicologia educacional. Dissertação (mestrado). Campo Grande, UFRGS, 2011. Acesso em 12 de abril de 2019. Disponível em:<https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/468>.

FILHO, Irineu, A.T.V.; PONCE, Rosiane, F.; ALMEIDA, Sandro, H.V. As compreensões do humano para Skinner, Piaget, Vygotsky e Wallon: pequena introdução às teorias e suas implicações, 2009. Acesso em: 12 de abril de 2019. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752009000200003>.

GIUSTA, Agnela, S. Concepções de aprendizagem e prática pedagógica, 2013. Acesso em 12 de abril de 2019. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982013000100003>.

GONGORA, Maura Alves Nunes; MAYER, Paulo César Morales; MOTA, Carolina Martinez Sampaio. Construção terminológica e conceitual do controle aversivo: período Thorndike-Skinner e algumas divergências remanescentes. Temas em Psicologia, v. 17, n. 1, p. 209-224, 2009.

HENKLAIN, Marcelo Henrique Oliveira; DOS SANTOS CARMO, João. Contribuições da análise do comportamento à educação: um convite ao diálogo. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 149, p. 704-723, 2013.

Lefrançois, g. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MOREIRA, Marco, A. Teoria de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

NOGUEIRA, Clélia. M. I. As teorias da aprendizagem e suas implicações no ensino de matemática. Maringá, 2007. Acesso em 12 de abril de 2019. Disponível em:<https://www.redalyc.org/html/3073/307324783012/>.

OSTERMANN, Fernanda.; CAVALCANTI, Cláudio, J.H.C. Teoria de aprendizagem. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2011. PAPALIA, Diane, E.; FELDMAN, Ruth, D. Desenvolvimento humano, 12ª ed. São Paulo: Armed, 2013.

RODRIGUES, Ester. M. Behaviorismo radical: mitos e discordâncias. Cascavel, Edunioeste, 2002.

SANTOS, Anderson Oramísio. Implicações das teorias behavioristas e cognitivistas na aprendizagem matemática nas séries iniciais do ensino fundamental. In: Anais do Encontro de Pesquisa em Educação e Congresso Internacional de Trabalho Docente e Processos Educativos, 2015.

SANTOS, Yrlan Henrique dos Santos Costa et al. Análise do comportamento no processo de ensino aprendizagem na educação. Caderno de Graduação-Ciências Biológicas e da Saúde-UNIT-ALAGOAS, v. 2, n. 1, p. 213-226, 2014.

SIGNORINI, R. Errando, Discutir (errando, aprende-se) ou aprendizagem por ensaio-e-erro. 2016. Disponível em: < http://roneysignorini.com.br/site/2016/05/27/errando-discitur-errando-aprende-se-ou-aprendizagem-por-ensaio-e-erro/> Acesso em: 08 abr. 2019.

TOURINHO, Emmanuel Zagury. Notas sobre o Behaviorismo de ontem e de hoje. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 24, n. 1, p. 186-194, 2011.

ZILIO, Diego; CARRARA, Kester. Mentalismo e explicação do comportamento: aspectos da crítica behaviorista radical à ciência cognitiva. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis de Comportamiento, v. 16, n. 3, 2008.

Published

2019-08-31

How to Cite

BEM , L. Y. do N. .; CARVALHO , S. M. P. de .; OLIVEIRA , C. A. de .; SANTOS , M. A. B. dos . Behavioral theory and its implications for conception and practice in the school context. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 166–178, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i2.91. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/91. Acesso em: 19 may. 2024.