Experimentações sonoras na educação musical:
o corpo percussivo, o som e o movimento
DOI:
https://doi.org/10.31416/cacto.v2i2.359Keywords:
music education, body practice, body percussionAbstract
The article presents the result of the research that aimed to organize a teaching method of body percussion that helps music teachers in the creative and experimental process related to body practice. The experiences as a percussion teacher in school bands and the knowledge acquired in the Degree in Music at IFSertãoPE, Campus Petrolina, resulted in the creation of "The Sound and the Movement Body Percussion Method", as a result of the TCC. It is a method of body percussion created to help music education teachers with suggestions of body activities that contribute to the work of body listening, rhythm, motor coordination and the exploration of different sound possibilities existing in the body. After completion, it was possible to perceive that the method brought a set of important activities for the teaching of body percussion. Finally, this work had its relevance as it contributed to discuss and expand the theme body in motion in the practice of body percussion. In the end, the method has records of experiences and sound experimentation, showing different possibilities of studying and working music through the percussive body.
References
BONA, M. Carl Orff: um compositor em cena. In: MATEIRO, Teresa; ILARI, Beatriz (Org.). Pedagogias brasileiras em educação musical. Curitiba: InterSaberes, 2012.
CONSORTE, P. L. Por relações mais porosas: repensando formas de trabalhar com a percussão corporal, a partir da teoria corpomídia. 2014. 68 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Comunicação das Artes do Corpo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
GOES, A. A. Corpo sonoro e som em movimento: um estudo sobre a prática da música corporal, 2015. 133 f. Dissertação (mestrado em música) - Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2015.
MAAS, M. O. Música corporal e jogos musicais corporais: um estudo das práticas do grupo Barbatuques na educação do artista teatral, 2018. 143 f. Dissertação (mestrado em artes da cena) - Departamento de Arte Cênicas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
MARIANI, S. Émile Jaques-Dalcroze: a música e o movimento. In: MATEIRO, Teresa; ILARI, Beatriz (Org.). Pedagogias brasileiras em educação musical. Curitiba: InterSaberes, 2012.
NARANJO, F. J.R. Science and Art of Body Percussion: A Review. Journal of Human Sport and Exercise, Alicante, v. 8, p. 442-457, 2013.
PALHEIROS, G. B.; BOURSCHEIDT, L. Jos Wuytack: a pedagogia musical ativa. In: MATEIRO, Teresa; ILARI, Beatriz (Org.). Pedagogias brasileiras em educação musical. Curitiba: InterSaberes, 2012.
SIMÃO, J.P. Música corporal e o corpo do som: um estudo dos processos de ensino da percussão corporal do Barbatuques, 2013. 93 f. Dissertação (mestrado em educação) - Área de concentração: Educação, Conhecimento, linguagem e Arte, Universidade Estadual De Campinas, Campinas-SP.
STOROLLI, W. M. A. O corpo em ação: a experiência incorporada na prática musical, Revista da Abem, Londrina, v. 19, n. 25, p. 131-140, 2011.
SCHAFER, R. M. O ouvido pensante. Tradução: Marisa Trench de O. Fonterrada,
Magda R. Gomes da Silva, Maria Pascoal. São Paulo: Fundação Editora da UNESP,