The choice for teaching: decision for life
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i3.145Keywords:
Professionalization, Vocation, TraditionAbstract
This paper is a cross-section of a larger study on teacher life, which considers work activities in school settings as determinants of behavior in other aspects of everyday life. From the studies on the professional life cycles of the teachers, the "career entry" aspect was taken into account. The considerations presented here are intended to describe the reasons that influenced the choice of the teachers who work in the integrated secondary education of the Campus Petrolina do IF Sertão PE. We considered the studies that describe the teaching career and that try to explain how the decision by the teaching profession happens. Specifically, there was the pretension to search in the life histories of the teachers, using the principles of qualitative research with biographical-narrative approach, factors that contribute to the choices concerning the entry and permanence in the profession. Through semi-structured interviews, teachers were heard who act in the modality chosen for the study emphasizing the aspect "decision by the teacher". The study brought to light
the vacation and family tradition aspects of the teaching profession as elements that strongly influenced the access to the career
References
ALMEIDA, J. S. Mulher e educação: a
paixão pelo possível. São Paulo: UNESP, 1998.
ALVES, F. C. O encontro com a realidade
docente: estudo exploratório (Auto)
biográfico. 1997. 711 f. Tese (Doutorado em
Ciências da Educação) – Programa de Pós-
graduação em Ciências da Educação,
Faculdade de Psicologia e de Ciências da
Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa,
ANDRÉ, M.E. D. de. Perspectivas atuais da
pesquisa sobre docência. In : BUENO, B.;
CATANI, D. B.; SOUSA, C. P. de et al .
Docência, memória e gênero: estudos sobre
formação. São Paulo: Escrituras, 1997. p. 65-
ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens
e autoimagens. Petrópolis: Vozes, 2000
CATANI, D. et al. História, memória e
autobiografia da pesquisa educacional e na
formação. In: CATANI, D. et al. (org.)
Docência, memória e gênero: estudos sobre
formação. São Paulo: Escrituras Editora, 1997.
CODO, W. (Coord.). Educação: carinho e
trabalho: Burnout, a síndrome da desistência
do educador, que pode levar à falência da
educação. Petrópolis: Vozes, 1999.
DUBAR, C. A socialização: construção das
identidades sociais e profissionais. Porto:
Porto Editora, 1997.
ENCORE, D. (Org.) Ser professor. 4. ed.
Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004
FERNANDES, M. C. S. G. Escolha
profissional e pratica docente: o discurso de
professores do ensino superior privado. In:
REUNIAO ANUAL DA ANPED, 27., 2004,
Caxambu. Anais... Caxambu: Associação
Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em
Educação, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia:
saberes necessários à prática educativa. 21.ed.
Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002
FREITAS, M. T. de A. (org.) Memória de
professoras: história e histórias. Juiz de Fora:
UFJF, 2000.
GATTI, B. Os professores e suas identidades:
o desvelamento da heterogeneidade. Cadernos
de Pesquisa. São Paulo, n.98 p.85-90, ago,
GHEDIN, E.; FRANCO, M.A.S. Questões
de método: na construção da pesquisa em
educação. São Paulo: Cortez, 2008.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa
sócia. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008
HELLER, A. O cotidiano e a história. 4. Ed.
Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
HOLLY, M. L. Investigando a vida
profissional dos professores: diários
biográficos. IN; NÓVOA, Antonio (Org.) Vida de professores. Porto: Porto, 1992.
___________________ Os professores e suas
histórias de vida. IN; NÓVOA, Antonio (Org.)
Vida de professores. Porto: Porto, 1992.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional
dos professores IN; NÓVOA, Antonio (Org.)
Vida de professores. Porto: Porto, 1992.
JOWETT, J. H. O pregador, sua vida e obra.
São Paulo: CEP, 1969.
LAUDARES, J.B; FIUZA,J.R.;ROCHA,S.
Educação tecnológica: os impactos nos
projetos pedagógicos dos cursos técnicos dos
CEFETS Minas Gerais e Paraná pelos
Decretos 20.208/97 e 5.1547/04. In:
ARANHA, A. V.; CUNHA, D.M.;
LAUDARES, J.B (Org.). Diálogos sobre
trabalho: perspectivas multidisciplinares.
Campinas: Papirus, 2005.
LENGERT, R. Profissionalização docente:
entre vocação e formação. Educação, Ciência
e Cultura. Canoas/RS v. 16, n. 2 (2011).
Disponível em
http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.p
hp/Educacao/issue/view/38 . Acesso em: 26
agosto de 2016
MARÍAS, J. O.: Las trayectorias. Madrid,
Alianza Editorial, 1983.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L.G.
Metodologia da pesquisa: para o professor
pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2006.
NÓVOA, A. A formação tem que passar por
aqui: as histórias de vida no projecto prosalus.
In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O
método (auto)biográfico e a formação .
Lisboa: Ministério da Saúde, 1988.
NÓVOA, A. O passado e o presente dos
professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão
Professor. Lisboa: Porto Editora, 1999.
NÒVOA. A. O professor e o novo espaço
público de educação. Educação e Sociedade:
Perspectivas educacionais no Século XXI.
Santa Maria, RS. UNIFRA, 2016.
PARDAL, L.; MARTINS, A. As
representações sociais e o sentido das escolhas
académicas. Aveiro: Universidade de Aveiro,
SACRISTAN, G. Consciência e ação sobre a
prática como libertação profissional dos
professores. In: NÓVOA, A. (Org.) Profissão
Professor. Lisboa: Porto Editora, 1999.
SCHAFFRATH, M.A.S. Profissionalização do
magistério feminino: uma história de
emancipação e preconceitos. In: REUNIAO
ANUAL DA ANPED, 23., 2000, Caxambu.
Anais... Caxambu: Associação Nacional de
Pós-graduação e Pesquisa em Educação, 2002.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa
em ciências sociais : a pesquisa qualitativa em
educação. São Paulo: Atlas, 1987.