Playfulness and meaningful learning in the training of students in environmental education: experience report

Authors

  • Cláudia Lilian Alves dos Santos UNEB-Graduação em Ciências Biológicas UESC- Mestrado em Zoologia
  • Kellison Lima Cavalcante IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i1.105

Keywords:

Intervention, Playful practices, Conservation, Biodiversity

Abstract

The Environmental Education (EE) is an educational proposal that aims to educate about sustainable practices, discuss and debate environmental issues and, establish a culture of rational use of natural resources. From this perspective, the present study reports the teaching experience of Environmental Education through playful practices in the education of IFBA students. The work was
structured in two stages: (1) Orientation to students who will do the EE and elaboration of the plan of action; (2) Interventions by the students EE in two primary and secondary schools. The intervention carried out by IFBA students in two selected schools, one of kindergarten and the other, an elementary school, was done through lectures appropriate to the age group of the target
audience and workshops for the preparation of didactic materials and playful practices. Actions were taken to conserve biodiversity through intervention involving playful activities. The spread of playfulness in the scope of EE has great relevance in the appeal of conservationist practices.

References

BAÍA, M. da C. F.; NAKAYAMA, L. A Educação Ambiental por meio da ludicidade: uma experiência em escolas do entorno do Parque Estadual do Utinga. Margens, Abaetetuba, p. 89-112, 2013.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal, Porto, 1994. 335 p.

CABRERA, W. B. A ludicidade para o ensino médio na disciplina de biologia: contribuições ao processo de aprendizagem em conformidade com os pressupostos teóricos da aprendizagem significativa. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007. 158 p.

CABRERA, W. B.; & SALVI, R. F. A ludicidade no Ensino Médio: Aspirações de Pesquisa numa perspectiva construtivista. In: ATAS DO V ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5, Bauru, 2005. Anais... Bauru, SP, ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2005. p. 1-11.

CALDERONI, S. Os bilhões perdidos no lixo.2. ed. São Paulo, Humanitas, 1998. 343 p.

CAMELO, A. N. B. Educação ambiental no ensino fundamental: um estudo de caso da Escola Estadual de Ensino Fundamental. Monografia (Graduação). Universidade Estadual da Paraíba, Paraiba, 2011. 66 p.

CAMPOS, D. B.; CAVALARI, R. M. F. O professor de Biologia enquanto “sujeito ecológico”: conhecimentos, valores e participação política na prática docente. Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 1, p. 184-198, jan./abr. 2018.

CARRIL, M. da G. P.; NATÁRIO, E. G.; ZOCCAL, S. I. Considerações sobre aprendizagem significativa, a partir da visão de Freire e Ausubel -uma reflexão teórica. Revista Multidisciplinar de ensino. v. 6, p. 68-78, 2017.

CARVALHO, I. C. de M. O sujeito ecológico: a formação de novas identidades na escola. In: PERNAMBUCO, Marta; PAIVA, Irene. (Orgs.). Práticas coletivas na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2013.

CHALITA, G. Educação: a solução está no afeto. São Paulo, Gente, 2004. 151 p.

DEMOLY, K. R. do A.; SANTOS, J. S. B. dos. Aprendizagem, educação ambiental e escola: modos de en-agir na experiência de estudantes e professores. Ambiente & Sociedade.v. 21, p. 1-20, 2018.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9 ed. São Paulo, Gaia, 2004. 541 p.

DINIZ, B. Relato de experiência: a educação ambiental na formação de professores. Revista Simbio-Logias, v. 1, p. 1-12, 2008.

FUSARI, M. F. R. TV, recepção e comunicação na formação inicial de professores em cursos de Pedagogia. Revista do Centro de Educação, v. 24, p. 67-91, 1995.

HENNRICH JR, E. J.; CARNIATTO, I.; NOGUEIRA, J. R. KOPPE, M. Escola Rural Sustentável: um relato de experiênciaem uma escola do município de Marechal Cândido Rondon-Paraná-Brasil. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. v. 33, p. 132-151, 2016.

LUCKESI, C. C. Planejamento e avaliação escolar: articulação e necessária determinação ideológica. IN: BORGES, S. A. O diretor articulador do projeto da escola. São Paulo, FDE, 1992.

MARTINSI. M. C. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. 2008. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cursoobjetosaprendizagem/situando_usomidias_mec.pdf>. Acesso: 22 jan. 2019.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA-MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília, 1997. 128 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro0 91.pdf>. Acesso em: 04 fev. 2019.

MILLER, G. T. Ciência ambiental. 11 ed. São Paulo, Thomson, 2007. 123 p.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa. Brasília, UnB, 1999. 129p.

NARDY, M.; LABURÚ, C. E. Aprendizagem significativa e educação ambiental: um possível diálogo a partir de estratégias multimodais. Revista em aprendizagem significativa, v. 4, p. 26-36, 2014.OLIVEIRA, A. F. T. PCN’s e Meio Ambiente: um tema transversal. Monografia (Graduação). Universidade Estadual da Paraíba de Guarabira, Paraíba. 2002.

PELIZZARI, A. KRIEGL, M. DE L.; BARON, M. P.; FINCK, N. T. L.; DOROCINSKI, S. I.. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC, v. 2, p. 37-42, 2002.RANGEL T. R.; MIRANDA A. C. Atividade lúdica como inserção da educação ambiental no ensino fundamental. Revista Educação Ambiental em Ação. n. 5, 2016.

RHODEN, V.; RIBEIRO, L. B.; SALOMONI, S. E. Relatos de atividades de conscientização e educação ambiental sobre o destino correto dos resíduos sólidos em São Borja -RS. Revista Eletrônica de Extensão, v. 15, p. 77-86, 2018.

ROCHA, L. B. A importância das práticas e ciências para o processo ensino aprendizagem. Revista Científica Intelletto, v. 1, n. 3, p. 28-46, 2016.

RODRIGUES, M. G. S. & COSTA, R. de S. O. da. A integração da educação formal e não-formal: participação e cidadania. In: CONGRESSO ACADÊMICO SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO, Rio de Janeiro, 2004. Anais... Rio de Janeiro, RJ, Ebape-FGV, 2004.

SANTOS,S. M. P. A ludicidade como ciência.2. ed. Petrópolis, Vozes, 2008. 227 p.

SEVERO, A. F.; CUNHA; B. P. da. Relato de experiência de educação ambiental na Semana da Ciência, Tecnologia e Cultura da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista da Faculdade de Direito da UFRGS, n. 36, p. 265-277, 2017.

SILVA, H. R. T.; EGERT, P.; TEIXEIRA, C. M. Educação ambiental: uma prática de alunos universitários nas escolas de ensino fundamental. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 3, p. 250-256, 2014.

SOUZA, I. R. de; Almeida, R. A. de. Relato de experiência: trajetória de construção da educação no/do campo na escola municipal rural São Joaquim polo e extensões em Selvíria-MS. Revista Eletrônica da Associação dos Geógrafos Brasileiros, n. 24, p. 79-110, 2016.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 14. ed. São Paulo, Cortez, 2005. 108 p.

TELLES, M. DE Q.; DA ROCHA, M. B.; PEDROSO, M. L.; MACHADO, S. M. DE C. Vivências integradas com o meio ambiente. São Paulo: Sá, 2002. 144 p.

TESSARO, J.P. Discutindo a importância dos jogos e atividades em sala de aula. Disponível em: <http://www.psicologia.com.pt/artigos/textos/A0356.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2019.

Published

2019-04-30

How to Cite

SANTOS , C. L. A. dos .; CAVALCANTE, K. L. . Playfulness and meaningful learning in the training of students in environmental education: experience report. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 73–87, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i1.105. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/105. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Biológicas - Artigos