Theories of learning applied in EPT: correlation with the personal constructs of George Kelly

Authors

  • Yane Ferreira Machado IFSertãoPE
  • Willian da Silva Melo IFSertãoPE
  • Cristiane Ayala de Oliveira IFSertãoPE http://orcid.org/0000-0003-3552-4229
  • Francisco Kelsen de Oliveira IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.90

Keywords:

Professional and Technological Education, man-scientist, approaches to learning

Abstract

This article presents a systematic mapping of the main theoretical approaches to learning used in vocational
and technological education (EFA) and to explore how the cognitive approach of George Kelly can offer contributions to this area of education. A greater emphasis was placed on the use of cognitive and humanistic approaches in the experiences reported in the works, as well as the use of collaborative learning in contexts involving technological resources and the theory of meaningful learning in which the student is considered to have prior knowledge, and this should be valued and incorporated into the teaching- learning process. Regarding George Kelly's personal constructs approach, it is considered that it can contribute to make the educational process more aligned to the students' development, however, the Brazilian educational system still places a great emphasis on traditional methodologies and this complicates other arrangements in the teachinglearning relationship in the formal educational spaces.

References

BOTELLA, L.; FEIXAS, G. Teoria de los constructos personales: Aplicaciones a la practica psicológica. Barcelona: Blanquerna,1998. Disponível em:<https://www.researchgate.net/publication/31739972_Teoria_de_los_Constructos_Personales_aplicaciones_a_la_practica_psicologica > Acesso em: 22 Abr. 2019.

CHIARI, G. GEORGE A. Kelly And his personal constructo theory. [S.l.]: the george kelly society, 2017.Disponível em: < https://www.academia.edu/33154925/George_A._Kelly_and_His_Personal_Construct_Theory_iBook_ > Acesso em: 22 Abr. 2019.

CISNE, R. Processos entre Ensino, Aprendizagem e Avaliação: Uma Experiência em Curso no Turismo. Revista Rosa dos Ventos –Turismo e Hospitalidade, 8(IV), pp. 555-574, out-dez, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18226/21789061.v8i4p555Acesso em 10 Abr. 2019

DIAS, C.A. Grupo focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas. 2000. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/download/330/252>. Acesso em: 10 Abr. 2019.

FALBO. R.A. Mapeamento Sistemático. [S.l.: s.n.], [ca. 2017]. Disponível em: <https://inf.ufes.br/~falbo/files/MP/TP/Sobre_MS.pdf> Acesso em: 27 out. 2018

GUIMARÃES, M.I. S. O uso de tecnologias de informação para a construção de conhecimentos nos sistemas de aprendizagem no ensino médio integrado do IFMG(Dissertação de mestrado).Projetos, Dissertações e Teses em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento, v. 5, n. 2, jul-dez, 2016. Disponível em < http://www.fumec.br/revistas/sigc/issue/view/264> Acesso em 10 Abr 2019.

GOMES, I. S.; CAMINHA, I. D. O. Guia para estudos de revisão sistemática: Uma opção metodológica para as ciências do movimento humano. Movimento, v. 20, n. 1, p. 395–411, 2014.

KELLY, G. A. The psychology of personal constructs: A theory of personality volume 1. London: Routledge, 1991. Disponível em: < https://www.taylorfrancis.com/books/9780203405970> Acesso em: 22 Abr. 2019.

KITCHENHAM, B. A.; CHARTERS, S. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical Report EBSE-2007-01, 2007.

LOBATO, C. da C. Estratégias metodológicas de ensino-aprendizagem na educação à distância: um Estudo de caso no Instituto Federal do Amapá(Dissertação de Mestrado). TEDE-Sistema de Publicação Eletrônica de Teses e Dissertações UFRRJ, 2016. Disponível em <https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/2264> Acesso em 10 Abr 2019

OSTERMANN, F.; CAVALCANTI C. J. H. Teorias de aprendizagem. 1 ed. Porto Alegre: Evangraf, 2011. Disponível em: < http://www.ufrgs.br/sead/servicos-ead/publicacoes-1/pdf/Teorias_de_Aprendizagem.pdf > Acesso em: 22 Abr. 2019.

RAMOS, M.N. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. -(Coleção formação pedagógica; v. 5).

RUTZ DA SILVA, S.; BRINATTI, A.; CHAVES DE ANDRADE, A. A experiência das disciplinas de formação docente em ensino de Física no MNPEF-UEPG: proposta pedagógica, reflexões e ações. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 339-363, mai/ago 2018. DOI:https://doi.org/10.5335/rep.v25i2.8168Acesso em 02 Abr. 2019.

SAMPAIO, R.; MANCINI, M. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese. Revista Brasileira de Fisioterapia, v. 11, p. 83–89, 2007.

SANTOS, R. V. dos. Abordagens do processo de ensino e aprendizagem. Integração, São Paulo, ano XI, n.40, p.19-31, jan/fev/mar, 2005. Disponível em <https://social.stoa.usp.br/articles/0034/1812/abordagens_de_processo_de_ensino_e_aprendizagem.pdf> Acesso em 14 Abr. 2019.

Published

2019-08-31

How to Cite

MACHADO, Y. F. .; MELO, W. da S. .; OLIVEIRA , C. A. de .; OLIVEIRA, F. K. de . Theories of learning applied in EPT: correlation with the personal constructs of George Kelly. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 151–165, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i2.90. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/90. Acesso em: 18 may. 2024.