The Playful Game Chemical Deck and Molecular Models for Teaching Organic Functions

Authors

  • Maria das Graças Santos Rodrigues Escola Estadual São José
  • Carlos Monteiro Da Silva Junior Escola Estadual Manoel Messias Barbosa
  • Delza Cristina Guedes Amorim IFSertãoPE
  • Maria Leopoldina Veras Camelo IFSertãoPE
  • Debora Santos Carvalho dos Anjos IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i1.75

Keywords:

Chemistry, molecular models, playful games

Abstract

This project was developed from the search for differentiated strategies that allow students to acquire
knowledge in a playful way. This work aimed to apply the playful game Chemical Deck and construct molecular
models to teach organic functions. It sparks interest in science and strengthens the interaction between students
and teachers. The research described here is of a qualitative and quantitative nature. The didactic approach was carried out at the Jesuíno Antônio D’Ávila State School, Petrolina – PE. The following steps were taken: (1) Review
of previous knowledge; (2) Discussion of the topic of organic functions and construction of Molecular Models;(3)
Design and Development of the Playful Game Chemical Deck; (4) Application of the Playful Chemical Deck Game
and (5) Evaluation of the learning experience. The molecular models and the playful game were of great
importance for the teaching and learning process. The correct answers obtained were between 55 and 93%. The
methodology used by students was of an acceptance rate of 100%. The proposed activities were very successful,
reinforcing the importance of the search and use of new methodologies for the teaching of chemistry. In addition,
strong student interaction was established, which is fundamental to the construction of knowledge.

Author Biographies

Maria das Graças Santos Rodrigues, Escola Estadual São José

Especialista em Ensino de Química e Biologia e Licenciada em Química.

Carlos Monteiro Da Silva Junior , Escola Estadual Manoel Messias Barbosa

Mestre em Ciências dos Materiais, Especialista em Ensino de Química e Biologia e Licenciado em Química.

Delza Cristina Guedes Amorim , IFSertãoPE

Mestre em Educação, Cultura e Territórios Semiárido.

Maria Leopoldina Veras Camelo, IFSertãoPE

Doutora em Química Orgânica.

Debora Santos Carvalho dos Anjos , IFSertãoPE

Doutorado em Química Inorgânica, Mestrado em Química Inorgânica, Especialização em Ensino de Química e Biologia.

References

BENEDETTI, E. e BENEDETTI, L. P. S. Um Jogo Didático para Revisão de Conceitos Químicos e Normas de Segurança em Laboratórios de Química. Química Nova na Escola, v. 42, n. 1, p. 37-44, FEVEREIRO,2020.

CARVALHO, C. M., CABRAL, J. R. R., CORREA FILHO, J. A. e CASTRO, A. M.B. O lúdico no ensino de física: a brincadeira e a simulação computacional como recursos no ensino-aprendizagem. In: XX Simpósio Nacional de Ensino de Física–SNEF 2013, São Paulo: UFSJ. v.1, p. 1 –7, 2013.

CRESPO, L. C. e GIACOMINI, R. As atividades lúdicas no ensino de química: uma revisão da revista Química Nova na Escola e das reuniões anuais da Sociedade Brasileira de Química. Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro/ Centro de Ciência e Tecnologia - Laboratório de Ciências Químicas, 2011.

CUNHA, M. B. Jogos didáticos de Química. Santa Maria: Grafos, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LEITE, L. M. Digerindo a química biologicamente: a ressignificação de conteúdos a partir de um jogo. Química Nova na Escola, v. 38, n. 1, p. 12-19, 2016.

MACHADO, P. S., RIBEIRO, J. H. C., SILVA, T. P.; TABER M. e PASIN, E. B. Atividades lúdicas relacionadas a questões hídricas: inclusão de abordagens CTS no currículo de Biologia do Ensino Médio. Cadernos da Educação Básica, v.1, p. 55-66, 2016.

MATIAS, F. S., NASCIMENTO, F. T. e SALES, L. L. M. Jogos lúdicos como ferramenta no ensino de química: teoria versus prática. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, n. 2, suplementar, p. 452-464, set. de 2017.

PINHEIRO, N. A.M., SILVEIRA, R. M. C. F. e BAZZO, W. A. O contexto científico-tecnológico e social acerca de uma abordagem crítico-reflexiva: perspectiva e enfoque. Revista Iberoamericana de Educación, 49(1), 1-14, 2009.

OLIVERIA, A. L., OLIVEIRA, J.C.P., NASSER, M.J.S. e CAVALCANTE, M.P. O Jogo Educativo como Recurso Interdisciplinar no Ensino de Química. Química Nova Na Escola, v. 40, n. 2, p. 89-96, 2018.

OLIVEIRA, R. J. O ensino das ciências e a ética na escola: interfaces possíveis. Química Nova na Escola, v. 32, n. 4, p. 227-232, 2010.

PORTO, M. G. C. Jogo, TIC e ensino de química: uma proposta pedagógica. Recife: UFRPE, 2015. 249 f. Tese -Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2015.

SANTANA, E. M. e BRITO, D. R. Atividades lúdicas como elementos mediadores da aprendizagem no ensino de ciências da natureza. Enseñanza de las Ciencias. Número extra. VIII Congresso Internacional sobre Investigación en La Didáctica de las Ciencias, Barcelona, pp. 1007-1011, 2009.

SARDELLA, O. Química: ensino médio. São Paulo: Ática, v.1,2005.

SILVA, A. C. R., SILVA, P. L. L. e CLEOPHAS, M. G. Jogar e compreender a Química: ressignificando um jogo tradicional em didático. Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.13, n. 28, p. 132-150, Jul-Dez 2017.

SOARES, M. H. F. B. Jogos e Atividades Lúdicas no Ensino de Química: Uma Discussão Teórica Necessária para Novos Avanços. Revista Debate em Ensino de Química,v.2, n.2. p. 5 -13, 2016.

ZANON, D. A. V.; GEUERREIRO, M. A. S.; OLIVEIRA, R. de. Jogo didático ludo químico para o ensino de nomenclaturas dos compostos orgânicos: projeto, produção, aplicação e avaliação. Ciências & Cognição, V. 13, n. 1, p. 72-81, 2008.

Published

2020-04-30

How to Cite

RODRIGUES, M. das G. S. .; SILVA JUNIOR , C. M. D. .; AMORIM , D. C. G. .; CAMELO, M. L. V. .; ANJOS , D. S. C. dos . The Playful Game Chemical Deck and Molecular Models for Teaching Organic Functions. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 117–129, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i1.75. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/75. Acesso em: 21 nov. 2024.