Revisão Sistemática da Literatura sobre Tecnologias digitais de informação e comunicação de tradução do par linguístico Português Libras
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v9i3.305Keywords:
Assistive technology; translator software Portuguese-Libras; Libras’ interpreter translator.Abstract
ABSTRACT
Libras' interpreter translator plays a key role in ensuring language accessibility to the deaf in the school environment. In this sense, we aim through this Systematic Literature Review (RSL) to identify and classify Portuguese-Libras translation software that can assist deaf people in learning content that are taught in the classroom. The analysis was performed only in articles and complete papers published in the field of events available on the google academic search platform. The results found in this research were based on the questions of the research and their motivations. In conclusion, software is used more with a focus on teaching than communication.
References
Referências
ALVES, Tatiane Lemos. Biblioteca acessível: eliminando barreiras. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, p. 1883-1898, dez. 2017. ISSN 1980-6949. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/915>. Acesso em: 24 set. 2021.
AMARANTE, E.; AZEVEDO, A.; MIGUEL, J. Exibição cinematográfica acessível: alternativas e limitações nas políticas públicas e na oferta de conteúdos. Comunicação & amp; Informação, Goiânia, Goiás, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/ci.v23.66241. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/ci/article/view/66241. Acesso em: 24 set. 2021.
BRASIL, 2015, Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm ; acesso em: 24 Set. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 2, de 11 de setembro de 2001, institui as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: CNE/CEB, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf Acesso em: 27/09/2021.
CAETANO, Michele S. da M.; PASSOS, Marize L. S.; SONDERMANN, Danielli V. C.; NOBRE, Isaura M. N. O uso de Recursos Digitais no Processo de Inclusão de Alunos com Deficiência: Reflexões sobre os Trabalhos Produzidos pelos Alunos de uma Pós-graduação em Informática na Educação do Instituto Federal do Espírito Santo. Conference: XV Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (ESUD) e o IV Congresso Internacional de Educação Superior a Distância (CIESUD), Natal, 2018.
DA LUZ, Antuerbey A. A. F. Utilização de Softwares para Registro da Língua Brasileira de Sinais por Usuários do Campo Educacional na Cidade de Cuiabá - MT no ano de 2018. Brazilian Journals of Development. ISSN: 2525-8761. Vol 7, No 1 (2021). Acesso em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/23758/0
DE OLIVEIRA. Gabriel C.; GOMES, Maria Eurizene de S.; FREIRE, Emmanuel S. S. O Uso da Tecnologia na Inclusão de Pessoas Surdas no Processo de Ensino e Aprendizagem: Um Mapeamento Sistemático Focado nas Iniciativas Brasileiras. Sánchez, J. (2018) Editor. Nuevas Ideas en Informática Educativa, Volumen 14, p. 70 - 79. Santiago de Chile. Acesso em http://www.tise.cl/Volumen14/TISE2018/70.pdf
MARQUES DE MELO, José. Comunicação Social: teoria e pesquisa. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1975. 300 p.
MAYR, Ernst. O impacto de Darwin no pensamento moderno. Scientific American. São Paulo: Duetto, 2006. Edição Especial no. 17. p. 93-98.
MEDEIROS, Magnólia Maria; QUEIROZ, Maria Jane. TICS NA EDUCAÇÃO: O USO DE SOFTWARE LIVRE NA PROMOÇÃO DA ACESSIBILIDADE. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S.l.], v. 1, n. 14, p. e6875, jun. 2018. ISSN 2447-1801. Disponível em: <https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/6875>. Acesso em: 24 set. 2021. doi: https://doi.org/10.15628/rbept.2018.6875.
MIGLIOLI, Sarah.; SANTOS, Gilmara A. dos. Acessibilidade e serviços inclusivos para minorias sociais: A biblioteca do instituto nacional de educação de surdos. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, ISSN 1414-0594, Vol. 22, Nº. 1, 2017, págs. 136-149.
OSSADA, Sandra Aparecida R.; RODRIGUES, Silvia Cristina M. A Tecnologia da informação em Colaboração na comunicação dos Deficientes Auditivos. FaSCi-Tech (ISSN 2176-9427) v. 1, n. 10 (2016)
ROCHA, Scheilla; MARTINS, José; SILVA, José; FARIAS, Mário. L2: Aplicativo para Aprendizagem de Língua Portuguesa para Alunos Surdos. In: ESCOLA REGIONAL DE COMPUTAÇÃO BAHIA, ALAGOAS E SERGIPE (ERBASE), 18. , 2018, Aracaju. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 474-483.
SANTOS, Emmerson et al. Mapeamento sistemático acerca das práticas docentes com o uso de Recursos Educacionais Abertos. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), [S.l.], p. 263, out. 2017. ISSN 2316-6533. Disponível em: <https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/7555>. Acesso em: 27 set. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.263.
SANTOS, P. K. dos; DANTAS, N. M. R. Tecnologias assistivas e a inclusão do estudante surdo na educação superior. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 494–514, 2017. DOI: 10.22348/riesup.v3i3.7793. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650620. Acesso em: 24 set. 2021.
SANTOS, Sylvana Karla S. L.; MENDES, Núbia Flávia O.; SILVA, Queila Pahim da. Propostas para o Atendimento às Pessoas Surdas em Serviços de Governo Eletrônico. In: WORKSHOP DE COMPUTAÇÃO APLICADA EM GOVERNO ELETRÔNICO (WCGE), 9. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 1-12. ISSN 2763-8723. DOI: https://doi.org/10.5753/wcge.2021.15971.
SIGRIST, V. C.; SIQUEIRA, A. H. DE L.; CUNHA, D. P. Estudo para implementação de software de tradução automática para libras. Revista Processando o Saber, v. 13, p. 154-169, 9 jun. 2021.