OER sharing environment: a proposal of modeling, implementation and business model

Authors

  • Paulo Henrique Bezerra Matias IFSertãoPE
  • Kélvya Freitas Abreu IFSertãoPE
  • Francisco Kelsen de Oliveira IFSertãoPE
  • Harley Macêdo de Mello IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i1.159

Keywords:

Open Educational Resources, Repository, ACREA, Software Engineering, UML Modeling, Business model and sharing of REA

Abstract

This research aimed to propose an environment of sharing open educational resources (ACREA) from the needs of a group of teachers. Thus the ACREA released the open educational resources (OER)-educational materials made available under public domain and licensed in an open and free to the community, that the access, use, adapt and
redistribute (WILEY, 2005). Based in Mallman and Jacques (2015), this research considers that the OERs have 5Rs
freedoms: retention, reuse, review, remix and redistribution. These freedoms are based on four principles of free software (TAURION, 2004): run, study, redistribute and improve. In this way, by means of online questionnaires were raised the system requirements from the needs of teachers about an environment of sharing of educational resources. The parsed data enabled the business model and the modeling ACREA in Unified Modeling Language (UML). After this step, the ACREA was developed and published in order to ensure access to the community. However, a few shared Areas on ACREA and low participation of teachers in the use of the tool.

Author Biography

Kélvya Freitas Abreu, IFSertãoPE

Mestre em Linguística e licenciada em Letras (Português - Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora de espanhol do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano. Atua na área de Linguística Aplicada com ênfase ao ensino e aprendizagem do espanhol como Língua Estrangeira em suas pesquisas.

References

ABDO, A. H. Educação aberta, a luta pelo

mais humano dos direitos - Wikiversidade.

Disponível em: http://goo.gl/zKgIsA.

Acesso em: 11 de novembro de 2014.

AMIEL, T.; OREY, M.; WEST, R. E. Recursos

educacionais abertos (REA): modelos para

localização e adaptação. ETD: Educação

Temática Digital, n. 12, p. 112-125, 2011.

BEZERRA, E. Princípios de análise e projeto

de sistemas com UML. 3a ed. Rio de Janeiro:

Elsevier, 2014.

DUTRA, R. L. S.; TAROUCO, L. M. R.

Recursos Educacionais Abertos (Open

Educational Resources). RENOTE: revista

novas tecnologias na educação, v. 5, n. 1, 2007.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa

qualitativa – um guia para iniciantes.

Tradução: Magda Lopes. Revisão técnica:

Dirceu Silva. Porto Alegre: Penso, 2013.

FSF, FREE SOFTWARE FOUNDATION.

Libre Documentation Explained. 2007.

Disponível em:

https://www.gnu.org/gwm/libredocxml/x53.htm

l. Acesso em: 11 de novembro de 2014.

HEUSER, C. A. Projeto de banco de dados.

Série Livros didáticos informática UFRGS.

Vol. 4. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HILEN, J. Open Educational Resources:

Opportunities and Challenges. OECD’s Centre

for Educational Research and Innovation.

Disponível em:

<http://www.oecd.org/dataoecd/5/47/37351085.

pdf >. Acesso em: 15 de dezembro de 2014.

IMS, IMS GLOBAL LEARNING

CONSORTIUM INC. IMS Learning

Specification: Information Model, 2003.

Disponível em:

http://www.imsglobal.org/learningdesign.

Acesso em: 26 de maio de 2015.

LIANG, L. Guide to open content licenses.

Roterdam: Piet Zwart Institute, 2004.

Disponível em:

http://pzwart.wdka.hro.nl/mdr/research/lliang/

open_content_guide. Acesso em: 22 de

dezembro de 2014.

MALLMANN, E. M.; JACQUES, J. S.

Recursos Educacionais Abertos (REA) na

Pedagogia do e-Learning. In: ROSADO, L. A.

S.; FERREIRA, G. M. S.; Educação e

tecnologia: parcerias. Vol. 4. Rio de Janeiro:

Editora Universidade Estácio de Sá, 2015.

MALLMANN, E. M.; JACQUES, J. S.;

SONEGO, A. H. S.; TEIXEIRA, T. G.;

TOEBE, I. C. D. DOMINGUES, F. R.

Potencial dos recursos educacionais abertos

para integração das tecnologias e convergência

entre as modalidades na UFSM. Revista

Eletrônica de Educação, v. 7, n. 2, p. 263-284,

Disponível em:

http://dx.doi.org/10.14244/19827199742.

Acesso em: 25 de dezembro de 2014.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M.

Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

MAXIM, B. R.; PRESSMAN, R. S.

Engenharia de software - uma abordagem

profissional. 8a ed. Porto Alegre: Bookman,

MERRIL, M. D. Knowledge objects and

mental models. In: WILEY, D. A. (org.). The

Instructional Use of Learning Objects. 2000.

Versão online. AIT/AECT. Disponível

em:<http://reusability.org/read/>; Acesso em:

de dezembro de 2014.

OLIVEIRA, F. K.; ABREU, K. F. O estado da

arte dos recursos educacionais abertos. In:

ABREU, K. F. (orgs.). Múltiplos olhares

sobre o agir científico do Campus Salgueiro.

Recife: Pipa Comunicação, 2016.

OLIVEIRA, F. K.; ABREU, K. F.; SILVA, A.

A. G. Formação profissional em recursos

educacionais abertos. Revista Semiárido De

Visu, v. 3, n. 2, p. 98-109, 2015. Disponível

em: http://periodicos.ifsertao-

pe.edu.br/ojs2/index.php/revista/article/view/20

Acesso em: 30 de abril de 2016.

OLIVEIRA, F. K.; GOMES, A. S. Recursos

educacionais abertos: materiais auxiliares à

prática tutorial. In: OLIVEIRA, F. K.; ABREU,

K. F. (orgs.). Experiências de pesquisas em

tecnologia e educação. Recife: Pipa

Comunicação, 2015a.

OLIVEIRA, F. K.; GOMES, A. S. A

development model of units of learning for

multiple platforms. In: Information Systems

and Technologies (CISTI), 2015 10th Iberian

Conference on. IEEE, 2015b. p. 1-6.

Disponível em: Acesso em: 29 de junho de

______. Software livre como SAAS para

compartilhamento de REA. In: OLIVEIRA, F.

K.; ABREU, K. F. (orgs.). Experiências de

pesquisas em tecnologia e educação. Recife:

Pipa Comunicação, 2015c.

OLIVEIRA, F. K.; SANTANA, J. R.;

PONTES, M. G. O.; CUNHA, R. B. O ensino

de geometria por meio de múltiplas

plataformas: uma experiência com o Geonext.

Revista de Ensino de Ciências e Matemática,

São Paulo, V. 2, N. 1, jun., 2011. Disponível

em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/49. Acesso em: 22 de dezembro de 2014.

OLIVEIRA, F. K. O vídeo pela internet como

ferramenta educacional no ensino da

Geometria. 2010. 102f. Dissertação (Programa

de Pós-Graduação em Ciências da

Computação) - UECE, Fortaleza, 2010.

PAULA FILHO, W. P. Engenharia de

Software: fundamentos, métodos e padrões. 3a

ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009.

REINEHR, R. Recursos educacionais abertos

na aprendizagem informal e no autodidatismo.

In: SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N.

L. Recursos Educacionais Abertos: práticas

colaborativas políticas públicas. São Paulo:

EDUFBA, p. 153-176, 2012.

ROSEN, L. Open Source License: Software

Freedom and Intellectual Property Law. Upper

Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2005.

TAURION, C. Software livre: potencialidades

e modelos de negócio. São Paulo: Brasport,

WILEY, D. A. The Current State of Open

Educational Resources. 2005. Disponível em:

<http://www.oecd.org/document/32/0,2340,

en_2649_33723_36224352_1_1_1_1,00.html>.

Acesso em: 12 de outubro de 2014.

WILEY, D. A.; GIBBONS, A.; RECKER, M. A

reformulation of the issue of learning object

granularity and its implications for the design

of learning objects. The instructional use of

learning objects. Bloomington, Indiana:

Agency for Instructional Technology and

Association for Educational

Communications of Technology, 2000.

Disponível em:

<http://reusability.org/granularity.pdf>. Acesso

em: 15 de outubro de 2014.

Published

2016-04-30

How to Cite

MATIAS, P. H. B. .; ABREU, K. F. .; OLIVEIRA, F. K. de; MELLO, H. M. de . OER sharing environment: a proposal of modeling, implementation and business model. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 18–31, 2016. DOI: 10.31416/rsdv.v4i1.159. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/159. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Ciências Exatas e da Terra - Artigos