Study of the relationship between man and the environment: the importance of environmental education for the formation of environmental awareness
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i1.104Keywords:
invironment, Sustainability, Society, DegradationAbstract
The article discusses the interference of man on the environment from the formation of environmental awareness and environmental education. From the concern of man's relationship with nature and his capacity for exploration, it is necessary to discuss and reflect that nature and its resources are exhaustible and that it needs special respect and care. The study was carried out
through a bibliographical research, the secondary sources were obtained through queries in databases made available in Capes Periódicos Portal, such as SciELO, Scopus and Google Academic. Given the current scenario of environmental problems, the educational process becomes a potential channel in the formation of the conscious man and participant in the search for solutions to environmental problems. In this sense, Environmental Education should be emphasized as a fundamental element for the transformation of an environmentally conscious society. Environmental education manifests itself in this context as an instrument in the search for the promotion of environmental sustainability
References
ADAMS, B. G. A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes. Revista Monografias Ambientais, v. 10, n. 10, p. 2148-2157, 2012.
ALMEIDA, J.P. A extinção do arco-íris: ecologia e história. Campinas: Papirus, 1988.
ANSELMO, J. A.; AIRES, I C. S.; LIMA, R. A. A Educação Ambiental e o ensino de Biologia em uma escola privada no município de Porto Velho-RO. Semana Educa, 2013.
AQUINO, A. L.; NASCIMENTO, J. L. J. Educação Ambiental e EJA: Possibilidades e nexos para a sustentabilidade. In: MATOS, K. S. A. (org.). Educação Ambiental e Sustentabilidade IV. Fortaleza: Edições UFC, 2013.
ARAÚJO, M. L. F.; FRANÇA, T. L. de. Concepções de Educação Ambiental de professores de biologia em formação nas universidades públicas federais do Recife. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 237-252, out./nov. 2013.
AVILA-PIRES, F. D. Princípios de ecologia humana. Porto Alegre: Ed. da Universidade UFRGS/Brasília: CNPq, 1983.
BOFF, L. Ecologia: grito da terra, grito dos pobres. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
CAMPOS, D. B.; CAVALARI, R. M. F. O professor de Biologia enquanto “sujeito ecológico”: conhecimentos, valores e participação política na prática docente. Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 1, p. 184-198, jan./abr. 2018.
CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
CARVALHO, I. C. de M. O sujeito ecológico: a formação de novas identidades na escola. In: PERNAMBUCO, Marta; PAIVA, Irene. (Orgs.). Práticas coletivas na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2013.
COSTA, A. P. B.; PAIVA, M. S. D.; FILGUEIRA, J. M. A inserção da educação ambiental na prática pedagógica: uma análise segundo a visão dos alunos dos cursos técnicos-integrados do CEFET-RN. Holos, n. 22, p. 62-73, 2006.
DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Editora Gaia, 2010.
GOLDEMBERG, M. A arte de pesquisar (Ciências Sociais). Rio de Janeiro: 2004.
GOMES, D. V. Educação para o consumo ético e sustentável. Revista eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande do Sul, v.16, p.18-31 jan./jun. 2006.
GONÇALVES, J. C. Homem-natureza: uma relação conflitante ao longo da História. Revista Multidisciplinar da UNIESP, n. 6, p.: 171-177, 2008.
GUATTARI, F. As três ecologias. 20. ed. Trad. Maria Cristina F. Bittencourt. Campinas: Papirus, 2009.
GUEDES, J. C. S. Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: estudo de caso. Garanhuns: Edição do autor, 2006.
HUR, D. U. Guattari e a ecosofia. Psicologia Política, v. 15, n. 33, p. 423-430, maio/ago., 2015.
LANFREDI, G. F. Política ambiental: busca da efetividade de seus instrumentos. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2002.
LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.
LEMOS, H. M. Desenvolvimento sustentável. Brasília: Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis, 1996. (Série Meio Ambiente em Debate, 3).
LÉVÊQUE, C. A biodiversidade. Bauru: Ed. da Universidade Sagrado Coração, 1999.
LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LÖWY, M. Ecologia e socialismo. São Paulo, Cortez, 2005. (Col. Questões da nossa época; v.125).
MACHADO, L. M. C. P. A Serra do Mar Paulista: um estudo de paisagem valorizada. Rio Claro, 1v. Tese (Doutorado em Geografia) -Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, 1988.
MARTINEZ, P. H. História Ambiental no Brasil: pesquisa e ensino. São Paulo: Cortez, 2006. (Col. Questões da nossa época; v. 130).
QUEIROZ, G. S. Plano de Desenvolvimento Sustentável do Rio do Grande do Norte. In: Simpósio Brasileiro Sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável do Semi-Árido, 1, 1997, Mossoró. Anais... Mossoró: ETFRN/UNED, 1997. p. 142-160, 2016.
RIGOTTO, R. M.; AUGUSTO, L. G. S. Saúde e ambiente no Brasil: desenvolvimento, território e iniqüidade social. Caderno de Saúde Pública, v. 23, n. 4, p. 475-485, 2007.
ROCHA, L. B. A importância das práticas e ciências para o processo ensino aprendizagem. Revista Científica Intelletto, v. 1, n. 3, p. 28-46, 2016.
SANTOS; A. P.; JAPIASSÚ, M. C. T. Ética ambiental: a atitude humana em debate. Maceió: Edufal, 2009.
SATO, M.; MEDEIROS, H. Q. Educação ambiental na temporalidade do Acre: um olhar sobre a heterotopia de Chico Mendes. Revista brasileira de educação ambiental, v. 4; p.13-25, 2010.
SILVA, K. C. Pertencimento em relação ao Bosque Campos Prado: um estudo de percepção ambiental da comunidade do Entorno. 2011. (Graduação em Meio Ambiente e Recursos Hídricos) Faculdade de Tecnologia de Jahu, Jaú, 2011, 160p.
VIEIRAS, R. R.; TRISTÃO, M. A educação ambiental no cotidiano escolar: problematizando os espaço tempos de formação como processos de criação. Revista Educação, Santa Maria, v. 41, n. 1, p. 159-170, jan./abr. 2016.