Consumer Society: Consumerism, Impacts and Sustainable Consumption

Authors

  • Rosa Alfredo Mechiço Universidade Pedagógica de Maputo, Faculdade de Ciências Sociais e Filosóficas

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i2.54

Keywords:

Consumption, consumerism, impact, sustainable

Abstract

In the face of the current, real and factual worldwide problem, named by countless adversities, among
which existential, social, health, police, environmental, commercial, financial crises, etc., this is a
time to think about the future of the humanity in particular and, therefore, of the planet where we
live in. Generally, it is directly and indirectly related with the choice and decision to selflessly choose
a sustainable type of life linked to minimalist and conscious consumption that can help us to building
the planet earth in the safeguard of the common home – the planet. Thus, it is necessary to build,
through education, a new ethos (values, principles, attitudes and practical behaviours) capable of
leading a physical-chemical and ecological balance of the planet in view of the complexity of the
relationships that sustain each and every one of beings, consolidating the perspective of society and
the environment as a living, organic, and cohesive whole on the one hand and the awareness of
responsibility for common well-being, coupled with consumption and human progress on the other
hand, however, not only they aim at the propagation of the dignity inherent to the human condition,
but that above all, contradicts the logic of an exacerbated consumerism, therefore violent, subversive
and irresponsible, whose negative and harmful impacts are at all, irresponsible.

Author Biography

Rosa Alfredo Mechiço, Universidade Pedagógica de Maputo, Faculdade de Ciências Sociais e Filosóficas

Ciências Humanas

References

BELINKY, Aron. De “cidadão que consome” a “consumidor cidadão”. In: ANTASJR., Ricardo Mendes (Org.). Desafios do consumo. São Paulo: Vozes, 2007, Pg 75-87

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2005.

BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

DIAS, Reinaldo. Marketing ambiental. São Paulo: Atlas, 2007.

FURTADO, Celso. O mito do desenvolvimento econômico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

GIACOMINI FILHO, Gino; coordenação José de Ávila Aguiar Coimbra. Meio ambiente & consumismo. São Paulo: Senac São Paulo, 2008. (Série MeioAmbiente; 8).

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade Paradoxal: Ensaio sobre a Sociedade do Hiperconsumo, São Paulo, Companhia de Letras, 2007.

MATTAR, Hélio. O consumidor consciente. In: PARENTE, Juracy (Coord.). Responsabilidade social no varejo: conceitos, estratégias e casos no Brasil. São Paulo: Saraiva, 2004. Cap. 2, p. 18-28.

OLINS, Wally. A Marca, Lisboa, Editorial Verbo, 2005

PENNA, Carlos Gabaglia. O estado do planeta: sociedade de consumo e degradação ambiental. Rio de Janeiro: Record, 1999.

PENNA, Carlos Gabaglia. O estado do planeta: sociedade de consumo e degradação ambiental. Rio de Janeiro: Record, 1999.

SLATER, Don. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.

SEMPRINI, Andréa. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras, 2006.

TOSCANI, Oliviero. Publicidade um cadáver que nos sorri. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005 Revista Cult, set: 2009.

Demais referências

AGENDA 21. Capítulo 4: mudança dos padrões de consumo. http://www.mp.sp.gov.br/portal/page/portal/cao_urbanismo_e_meio_ambiente/legislacao/leg_federal/leg_fed_agenda21_rio92/04%20Consumo.htm>

INSTITUTO AKATU. O que é. 2008a. Disponível em: <http://www.akatu.org.br/consumo_consciente/oque>. Acesso em: 16 out. 2008._____________________. Doze princípios do consumidor consciente. 2008b. Disponível em: <http://www.akatu.org.br/akatu_acao/publicaões/manuais-praticos-do-consumo-consciente/doze-principios-do-consumidor-consciente/at_download/file> Acesso em: 16 out. 2008.

Published

2020-05-01

How to Cite

MECHIÇO, R. A. . Consumer Society: Consumerism, Impacts and Sustainable Consumption. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 206–218, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i2.54. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/54. Acesso em: 23 nov. 2024.