Voices of science in scientific papers
comparison between beginners and experts in Computer Science
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i3.534Keywords:
Academic language, Writing, Academic citationAbstract
In this article, we study the academic writing of beginning writers (high school students of a technical course in the area of informatics) and experts (doctors in the field of Computer Science), from the perspective of managing mentions of voices of science in scientific papers of these two groups of writers. More specifically, we identify and interpret, comparatively, the forms and functions of mention in these works, based on the classifications of Swales (1990) and Boch and Grossmann (2002). As data for analysis, we selected ten scientific papers by beginners and ten by experts, related to the area of Computer Science, published in proceedings and scientific journals. These data are analyzed comparatively, through the interpretation of the uses and the counting of the frequency of occurrences of forms and functions in the two groups of scientific papers. The results indicate that scientific papers by experts mention previous literature almost twice times more than those by beginners. In both groups, there are the following characteristics of these mentions: higher occurrence of non-integral forms, more frequent use of the functions of substantiating an assertion and reporting to previous works, as well as the predominance of the reformulation modality. In conclusion, we observed that experts recognize more the importance of reporting to specialized literature, but beginners already use the forms and functions most used by those.
References
AUTOR. ANO.
APOLINÁRIO NETO, Aglailton Saraiva et al. Busca de locais de lazer próximo a você usando uma rede social. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PESQUISA E INOVAÇÃO, 11., 2016, Maceió. Anais eletrônicos [...]. Maceió: IFAL, 2016. p. 559-565. Disponível em: http://connepi.ifal.edu.br/2016/files/anais/1_Ciencias_Exatas_e_da_Terra.pdf. Acesso em: 29 ago. 2022.
BARROS, L. F. de; BARBOSA, H. F.; ATAIDE, W. A. Desenvolvimento de uma ferramenta computacional de apoio ao ensino de algoritmos e programação de computadores. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PESQUISA E INOVAÇÃO. 11., 2016, Maceió. Anais eletrônicos [...]. Maceió: IFAL, 2016, p. 827-836. Disponível em: http://connepi.ifal.edu.br/2016/files/anais/5_Ciencias_Agrarias.pdf. Acesso em: 29 ago. 2022.
BAZZAN, A. L. C. Sistemas Multiagentes: Introdução e Aplicações em Simulação e Controle de Tráfego e Simulação de Situações de Emergência. Revista de Sistemas de Informação da FSMA, v. 6, p. 12-41, 2010. Disponível em: http://www.fsma.edu.br/si/edicao6/FSMA_SI_2010_2_Principal_3.pdf. Acesso em: 29 ago. 2022.
BAZZAN, A. L. C. Contribuições de aprendizado por reforço em escolha de rota e controle semafórico. Estudos Avançados, [S. l.], v. 35, n. 101, p. 95-110, abr. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/x3kZbqZN7DJp7HtPKq49xFd/?lang=pt#. Acesso em: 29 ago. 2022.
BERKENBROCK, C. D. M.; HIRATA, C. M. Coerência de cache e percepção em sistemas cooperativos com apoio à mobilidade. Revista Brasileira de Computação Aplicada, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 17-29, 30 abr. 2015. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbca/article/view/3931/3323. Acesso em: 29 ago. 2022.
BOCH, F.; GROSSMANN, F. Referir-se ao discurso do outro: alguns elementos de comparação entre especialistas e principiantes. Scripta, [S. l.], p. 97-108, out. 2002. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12452/9767. Acesso em: 24 jan. 2019.
COSTA, R. F.; SOUTO, A. R. S.; SANTOS, D. B. A. +EXPOTEC: um aplicativo para aumentar a divulgação e interação de visitantes com a EXPOTEC/SC. In: EXPOSIÇÃO DE TECNOLOGIA, CIÊNCIA E CULTURA DO CAMPUS SANTA CRUZ - EXPOTEC, 8., 2018, Santa Cruz. Anais eletrônicos. Natal: IFRN, 2018. p. 4-9. Disponível em: http://portal.ifrn.edu.br/campus/santacruz/coordenacao-depesquisa.html. Acesso em: 29 ago. 2022.
DIGIAMPIETRI, L. A.; FERREIRA, J. E. Desambiguação de nomes de autores para a identificação automática de perfis acadêmicos. Em Questão, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 37, 19 abr. 2018. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/74064. Acesso em: 29 ago. 2022.
DRUMMOND, L. M. A.; OCHI, L. S.; SOARES, S. S. R. F. Um Algoritmo de Construção e Busca Local para o Problema de Clusterização de Bases de Dados. TEMA Tendências em Matemática Aplicada e Computacional, v. 7, p. 109-118, 2006. Disponível em: https://tema.sbmac.org.br/tema/article/view/278/217. Acesso em: 29 ago. 2022.
DUARTE, A. D. ELA: English lessons app. In: EXPOSIÇÃO CIENTÍFICA, TECNOLÓGICA E CULTURAL, 4., 2018, Santa Cruz. Anais eletrônicos [...]. Natal: IFRN, 2018. v. 4, p. 232-236. Disponível em: https://portal.ifrn.edu.br/campus/santacruz/noticias/anais-2018. Acesso em: 29 ago. 2022.
FINGER, M. Inteligência Artificial e os rumos do processamento do português brasileiro. Estudos Avançados, [S. l.], v. 35, n. 101, p. 51-72, abr. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/185030/171213. Acesso em: 29 ago. 2022.
FONSÊCA, J. F. S. da et al. Construção de um Sistema de Monitoramento do Ambiente Online. In: IV Semana de Ciência, Tecnologia e Extensão do IFRN, 4., 2021, Mossoró. Anais eletrônicos [...]. Natal: IFRN: 2021. p. 808-817. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2096. Acesso em: 29 ago. 2022.
FONTES, A. I. R. et al. Extração de características cicloestacionárias por correntropia cíclica em canais com desvanecimento. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 24356-24362, 2021. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/26106/20701. Acesso em: 29 ago. 2022.
GENILSON JÚNIOR; SILVA, H. Plataforma para o suporte da internacionalização em casa baseada em Clil para o ensino de redes de comunicação. In: III SEMANA DE CIÊNCIA TECNOLOGIA E EXTENSÃO DO IFRN, 3., 2017, Caicó. Anais eletrônicos [...]. Natal: IFRN, 2017, p. 25-32. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1560. Acesso em: 29 ago. 2022.
HOFFNAGEL, J. C. A prática de citação em trabalhos acadêmicos. Cadernos de Linguagem e Sociedade, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 71–88, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/9277. Acesso em: 21 jul. 2022.
HYLAND, K. Disciplinary discourses: social interactions in academic writing. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2004. p. 20-40.
HYLAND, K.; JIANG, F. K. Points of reference: changing patterns of academic citation. Applied Linguistics, [S. l.], v. 40, n. 1, p. 64-85, 31 maio 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/applin/amx012. Disponível em: https://academic.oup.com/applij/article/40/1/64/3859730. Acesso em: 02 maio 2023.
ISHIKAWA, E.; RALHA, C. G. Uma Abordagem Prática com Foco em Gestão de TIC para Ensino de SI para Alunos de Graduação em Computação. iSys: Revista Brasileira de Sistemas de Informação, [S. l.], v. 9, p. 5-31, 2016. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/journals/index.php/isys/article/view/307/308. Acesso em: 29 ago. 2022.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2007.
MACHADO, E. J.; PEREIRA, A. C. M.. Estratégias de negociação baseadas na teoria das ondas de Elliott para o mercado de ações. Revista Brasileira de Computação Aplicada, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 16-25, 22 jul. 2022. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbca/article/view/12470/114116585. Acesso em: 29 ago. 2022.
MATENCIO, M. de L. M. O recurso ao discurso do outro em textos de alunos de letras. Intercâmbio, [S. l.], v. 14, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/3934. Acesso em: 20 jul. 2022.
MOREIRA, V. B. F. ALMEIDA, A. V. C. de; LIMA, C. S. de. Informática no meio rural: desenvolvimento de sistema web para controle de fêmeas ovinas. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DO IFRN, 10., 2014, Pau dos Ferros. Anais eletrônicos [...]. Natal: Editora do IFRN, 2014. p. 988-994. Disponível em: https://portal.ifrn.edu.br/pesquisa/editora/livros-para-download/anais-do-x-congresso-de-iniciacao-cientifica-do-ifrn-pau-dos-ferros/at_download/arquivo. Acesso em: 29 ago. 2022.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010. p. 89-110.
PAULA, D. C. F. de. A questão da identidade na escrita acadêmica. Scripta, [S. l.], v. 21, n. 43, p. 86-104, 22 dez. 2017. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/P.2358-3428.2017v21n43p86/12871. Acesso em: 21 jul. 2022
RIBEIRO FILHO, J. D. P. Ambiente virtual de aprendizagem por meio da TV digital interativa. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PESQUISA E INOVAÇÃO. 6., 2011, Natal. Anais eletrônicos [...]. Natal: IFRN, 2011. p. 14-22. Disponível em:https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/310. Acesso em: 29 ago. 2022.
RODRIGUES, V. R. V.; SOUZA F. A. A; NETO M. A. V. M. Aplicação Web para a Organização da V Semana de Química do IFRN. In: SEMANA DE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E EXTENSÃO DO INSTITUTO FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE, 3., 2017, Caicó. Anais eletrônicos [...]. Natal: IFRN, 2017. p. 17-24. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1560. Acesso em: 29 ago. 2022.
SICHMAN, J. S. Inteligência Artificial e sociedade: avanços e riscos. Estudos Avançados, [S. l.], v. 35, n. 101, p. 37-50, abr. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/c4sqqrthGMS3ngdBhGWtKhh/?format=html. Acesso em: 29 ago. 2022.
SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Semiárido De Visu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.