Communication between listeners and deaf people the Libras in public spaces

Authors

  • Tony Alef de Souza Vasconcelos IFSertãoPE
  • Maria Patrícia Lourenço Barros IFSertãoPE
  • Aline Cássia Silva Araújo IFSertãoPE
  • Antônia Aparecida Barros Alencar Correia IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i2.154

Keywords:

Libras, Communicational accessibility, Learning

Abstract

This article presents results of the intervention research: A communication between listeners and people about the borders of public spaces, databases and servers of the Federal Institute of Sertão Pernambucano - Campus
Salgueiro. This often happens with the help of the interpreters, becoming more complex in the family environment. As enrollments for the course were made by notices published on the institution's website, using as selection criterion or order number of the enrollee. This course was held in this Campus, from July 1, 2015 to June 30, 2016, weekly, two meetings of two hours / classes. For that, a questionnaire and a handout were prepared. Data show that 50% of the servers are in contact with others and another 50% at times. It is concluded that 100% of them have or have contact with the deaf, although they do not know how to effectively communicate in Pounds. It ratifies, then, a necessity of communication with deaf people. The assistance of the interpreters remains relevant, but in his absence, communication is effective even if it is an elementary form.

Author Biography

Maria Patrícia Lourenço Barros, IFSertãoPE

Mestranda em Educação na UFBA e especialista pela Faculdade Educacional da Lapa- FAEL em Libras,professora efetiva do IF Sertão das disciplinas de Libras e Educação Inclusiva.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de

Educação Especial. Lei No. 10.436, de 24 de

abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira

de Sinais – LIBRAS e dá outras providências.

______. Ministério da Educação. Secretaria de

Educação Especial. Decreto No 5.626, de 22 de

dezembro de 2005. Regulamenta a Lei No

436, de 24 de abril de 2002.

CARVALHO, R. E. Escola inclusiva: a

reorganização do trabalho pedagógico. Porto

Alegre: Mediação, 2008.

CAPOVILLA, F. C.; RAPHAEL, W. D.

Dicionário Trilíngue da Língua de Sinais

Brasileira. São Paulo: UNESP, 2008.

LODI, A. C. B.; LACERDA, C. B. F. (org.).

Uma escola, duas línguas: letramento em

língua portuguesa e língua de sinais nas

etapas iniciais de escolarização. Porto Alegre:

Mediação,2014.

LONGMAN, L. V. Memórias de Surdos.

Recife: Massangana, 2007.

SOARES, M. A. L. A educação do surdo no

Brasil. Campinas, SP: Autores Associados,

Published

2016-08-31

How to Cite

VASCONCELOS, T. A. de S. .; BARROS, M. P. L. .; ARAÚJO, A. C. S. .; CORREIA, A. A. B. A. Communication between listeners and deaf people the Libras in public spaces. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 70–76, 2016. DOI: 10.31416/rsdv.v4i2.154. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/154. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Lingüística, Letras e Artes - Artigos