Epistemological approaches from institutional program of initiation scholarship to teaching / PIBID in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i3.146Keywords:
Degrees (Graduation) , teacher professionalization, articulation theory / practiceAbstract
This article is grounded in a completed master's research and aims to reflect on the importance of the epistemological foundations of PIBID in teacher training, focusing on their pedagogical principles, methodological
design and objectives. This study is relevant because of its institutional political dimension, because the PIBID is a new
program, which is part of the national policies for improvement and valorization of teaching, and which has been evaluated as a program of great repercussion in teacher training. The research was developed within a qualitative approach of phenomenological inspiration, and this cut presents descriptively the results based on the analysis of documents, evaluation studies and reports from CAPES / DEB, in the period from 2009 to 2014. The theoretical contribution based discussion of training and teacher professionalization as a field of complex interactions that promote professional development in the construction of identity and the teaching profession knowledge. It concludes that the program has mobilized formative aspects in the degrees (graduation) that can influence significant changes in education.
References
BOURDIEU. Pierre. Os três estados do
capital cultural. (p.73-79). In: Escritos de
Educação . 9.ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
a.
______. Campo do poder, campo intelectual
e hábitus de classes (p. 183-202). In: A
economia das trocas simbólicas. São Paulo:
Perspectiva, 2007b.
BRASIL. Decreto n. 7.219 de 25/06/2010.
Dispõe sobre o Programa Institucional de
Bolsa de Iniciação a Docência e dá outras
providências. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato200
-2010/2010/decreto/d7219.htm> Acesso
em: jun. 2013.
BRASIL/CAPES. Portaria no 096, de 18 de
julho de 2013. Disponível em:
http://www.capes.gov.br/images/stories/down
load/legislacao/Portaria_096_18jul13_Aprova
RegulamentoPIBID.pdf > Acesso em: jan.
CAPES/DEB. Relatório de Gestão 2009-
Vol. I. Brasília, 2015. Disponível em:
http://www.capes.gov.br/images/stories/down
load/bolsas/20150818_DEB-relatorio-de-
gestao-vol-1-com-anexos.pdf >Acesso em:
dez. 2015.
CUNHA, Maria Isabel da. Inovações
pedagógicas: o desafio da reconfiguração de
saberes na docência universitária. São Paulo:
Cadernos de Pedagogia Universitária 6/USP,
Disponível em:
http://porteiras.r.unipampa.edu.br/portais/cap/
files/2010/10/maria_isabel_da_cunha_cadern
o_VI.pdf> Acesso em: mai. 2014.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio
científico e educativo. 10. ed São Paulo:
Cortez, 2003.
GADOTTI, Moacir. Qualidade na
educação: uma nova abordagem .
Florianópolis, 2013. disponível em:
http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/p
df/14_02_2013_16.22.16.85d3681692786726
aa2c7daa4389040f.pdf > Acesso em: mar.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de
Professores no Brasil: Características e
Problemas. Educação e Sociedade.
Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out. -
Dez. 2010, p. 1355 – 1379. Disponível em
http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf>
Acesso em: abr. de 2014.
______. Formação inicial de professores para
a educação básica: as licenciaturas. Revista
USP. São Paulo, n.100, p.33-46,
dez./jan./fevereiro. 2013-2014. Disponível
em:
http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view
/76164/79909> Acesso em: nov. 2015.
______. ; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá ;
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso.
Políticas docentes no Brasil: um estado da
arte. Brasília: UNESCO, 2011. Disponível
em:
http://unesdoc.unesco.org/images/0021/00212
/212183por.pdf >Acesso em: nov. 2014.
IMBÉRNON, Francisco. Formação
continuada de professores. Porto Alegre:
Artmed, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. Ensinar e aprender,
aprender e ensinar: o lugar da teoria e da
prática em didática. In: LIBÂNEO, José
Carlos e ALVES, Nilda ( orgs.) Temas de
Pedagogia: diálogos entre didática e
currículo. São Paulo: Cortez, 2012.
______. Adeus professor, adeus
professora? Novas exigências educacionais e
profissão docente. 6 ed. São Paulo: Cortez,
MEC/INEP. Censo de Educação Superior
Disponível em:
http://download.inep.gov.br/educacao_superio
r/censo_superior/apresentacao/2014/coletiva_
censo_superior_2013.pdf> Acesso em: ago.
MELO, Geovana Ferreira. Docência na
universidade: em foco os formadores de
professores. In: MELO, Geovana Ferreira.
NAVES, Marisa Lomônoca de Paula. (orgs.)
Didática e docência universitária.
Uberlândia: EDUFU, 2012.
MELLO, Guiomar Namo de. Formação
inicial de professores para a educação básica:
uma (re)visão radical. São Paulo em
Perspectiva, 14(1), p. 98-110, 2000.
Disponível em:
http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9807.pdf
> Acesso em: dez. 2015.
NÓVOA, Antônio. Para uma formação de
professores construída dentro da profissão.
Revista Educacion. Madrid: 2009.
Diasponível em:
http://www.revistaeducacion.educacion.es/re3
/re350_09por.pdf> Acesso em: mai. 2014.
______. Novas disposições dos professores:
A escola como lugar da formação; Adaptação de uma conferência proferida no II Congresso
de Educação do Marista de Salvador (Baía,
Brasil), em Julho de 2003. Disponível em:,
http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/685/1/
_ce.pdf> Acesso em: jan. 2015.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na
formação de professores: unidade, teoria e
prática? São Paulo: Cortez, 2012.
______. Professor reflexivo: construindo
uma crítica. IN; PIMENTA, Selma Garrido.
GHEDIN, Evandro (Orgs). Professor
reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um
conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012a.
RODRIGUES, José Roberto Gomes.
Pedagogia e Ensino de História da
Educação. Brasília: Liber Livro, 2012.
SCHEIBE, Leda. Valorização e formação dos
professores para a educação básica: questões
desafiadoras para um novo plano nacional de
educação. Educação e Sociedade. Campinas,
v. 31, n. 112, p. 981-1000, jul.-set. 2010.
Disponível em
<http://www.scielo.br/pdf/es/v31n112/17>Ac
esso em: dez. 2015.
SCHÖN, Donald A. Educando o
profissional reflexivo. São Paulo: Artmed,
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e
formação profissional. 17. ed. Rio de
Janeiro, Petrópolis: Vozes, 2014.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário
brasileiro de educação básica 2015. São
Paulo: Moderna. Disponível em:
http://www.todospelaeducacao.org.br/bibliote
ca/conteudo-tpe/1515/anuario-brasileiro-da-
educacao-basica-2015/> Acesso em:
ago.2015.