The Relationship Marketing with the Citizen as an instrument of Ethical Analysis of Research

Authors

  • Marcos Antonio Batista dos Santos IFSertãoPE
  • Marcio Fabiano Bonfim Silva IF Sertão-PE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v6i1.121

Keywords:

Ethics, Search, Analysis, Citizen

Abstract

The present work aims to make an analysis of relationship marketing with the citizen applied to the ethical analysis of research involving human beings by an integrated system of organs belonging to the public administration, with the purpose of protecting the rights of research participants. This system operates in an integrated manner and under the guidance of a higher commission, through the use of an information system capable of processing information; as well as storing them, constituting an authentic database of public access. In this context, one of these bodies performs its functions within the scope of an educational autarchy located in the municipality of Petrolina PE;
although composed of servers of this autarchy, the performance of this collegiate is independent of its interests, consubstantiating an instrument of defense of the rights of the participants of the research.

References

ARAUJO, P. G; PEREIRA, J. R. Análise da aplicabilidade do modelo gerencial na administração municipal. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 46, n. 5, p. 1179-1199, out. 2012.Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122012000500001&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 27 abr. 2018.

BARBOSA, A. S.; CORRALES, C. M. & SILLBERMANN, M. Controvérsias sobre a revisão ética de pesquisas em ciências humanas e sociais pelo Sistema CEP/Conep. Revista Bioética, Brasília, vol.22,nº3, setembro/dezembro 2014. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-80422014000300012&lang=pt>. Acesso em 16 de junho de 2017.

BRASIL. Conselho Superior do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano. Regimento Interno, resolução n. 59, de 25 de setembro de 2015.

BRASIL. Conselho Nacional De Saúde. Resolução nº 466, 2012.Disponívelem:<http://www.conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf>. Acesso em 05 de junho de 2017.

BRASIL. Conselho Nacional De Saúde. Norma operacional nº 13. 2013. Disponível em:<http://conselho.saude.gov.br/web_comissoes/conep/aquivos/CNS%20%20Norma%20Operacional%20001%20-%20conep%20finalizada%2030-09.pdf >. Acesso em 08 de junho de 2017.

BRASIL. Conselho Nacional De Saúde. Resolução nº 510, 2016. Disponível em:<http://www.conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/reso510.pdf. Acesso em 11 de junho de2017.

BRASIL. Conselho Nacional De Saúde. Comissões CNS CONEP, 2017. Disponível em: http://www.conselho.saude.gov.br/web_comissoes/conep/index.html. Acesso em 29 de junho de2017.

BRASIL. Emenda Constitucionalnº19. Disponível em:http://www2.camara.leg.br/legin/fed/emecon/1998/emendaconstitucional-19-4-junho-1998-372816-norma-pl.html>. Acesso em 25/04/2018.

BRASIL. LEI Nº 12.527. Brasília: Senado Federal, 2011. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm>. Acesso em 25 de abril de 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Manual operacional para comitês de ética em pesquisa. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2006.

BRASIL. Secretaria Municipal de Saúde de São Paulo. Manual Sobre Ética em Pesquisa Com Seres Humanos, 2004. Disponível em: <http://pesquisa.bvsalud.org/sms/resource/pt/sms-836. Acesso em27 de junho de 2017.

BRASIL. Centro universitário do estado do Pará. Comitê de ética em pesquisa. Disponível em:<http://www.cesupa.brsaibamais/cep/cep.asp>. Acesso em: 07 de junho de 2017.

DEMO, G. & PESSÔA, R. CRM na Administração Pública: desenvolvimento e validação de uma escala de relacionamento com o cidadão. Revista administração pública, Rio de Janeiro, vol.49,nº3, maio/junho 2015, página 678. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid. Acesso em 08 de junho de 2017.

GONÇALVES, C. A. & FILHO, C. G. Tecnologia da informação e marketing como, obter clientes e mercado. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, vol.35, nº4, julho/agosto 1995. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S003475901995000400004>. Acesso em 10 de junho de 2017. Acesso em 09 de junho de 2017.

LARA, R. D.; GOSLING, M. S. Um modelo de gestão do relacionamento entre os cidadãos e a administração pública. READ. Revista eletrônica de administração, Porto Alegre, vol.22, nº2,maio/agosto2016.Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413232016000200333&script=sci_artteext.> Acesso em 10 de junho de 2017. Acesso em 10 de junho de 2017.

REIS, A. C. F. Marketing Cultural e Financiamento da Cultura. 1.ed. São Paulo: Ed. Thompson Oliveira, 2002.

SALIBY, P. E. O Marketing de relacionamento: o novo Marketing da nova era competitiva. Revista de administração de empresas, São Paulo, vol.37 nº3, julho/setembro1997. Disponível em:<http://wwwscielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S00347501997000300011&lang-pt>.Acesso em 14 de junho de 2017.

SCHUCH.P & CERES,V. Pesquisas envolvendo seres humanos: reflexões a partir da Antropologia Social. Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, vol.25, nº3, julho/setembro2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312015000300779&lang=pt>. Acesso em 09 de junho de 2017.

KOTLER, P & ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. 9.ed. São Paulo: Ed. Pearson education do Brasil, 2006, p.474.

Published

2018-04-30

How to Cite

SANTOS , M. A. B. dos .; SILVA , M. F. B. The Relationship Marketing with the Citizen as an instrument of Ethical Analysis of Research. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 43–57, 2018. DOI: 10.31416/rsdv.v6i1.121. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/121. Acesso em: 16 may. 2024.