o Integrated full-time secondary education and the study of cultural heritage:

Analysis of the Project “Knowing the City’s Heritage”.

Authors

  • Danielly Meireles Dias Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v11i2.444

Keywords:

Cultural heritage; students; high school; heritage education; Piranga.

Abstract

This article aims to reflect on the actions developed in the project: Heritage Education: Knowing the City's heritage, developed in five classes of the first year of integrated high school at the Coronel José Ildefonso State School, located in the city of Piranga Minas Gerais, in 2018. The project was part of the activities proposed by the Research and Intervention discipline, implemented by the new full-time secondary education. The project aimed to identify, with the students, the existing cultural heritage in the city, analyzing its historical, cultural and artistic value. In order to find out what are the heritage assets and what is their relationship with the local identity, aiming to raise awareness about the importance of studying and preserving them as an exercise of citizenship and protagonism by students. This study problematized the existing challenges and the importance of heritage education for basic education, based on the conceptual study of the definitions of heritage, memory, identity and belonging. the means of protection and the social relations it involves.

References

BALTAZAR, A. Patrimônio cultural: técnicas de arquivamento e introdução Museologia. Batatias, Claretiano, 2011.

BRASIL. Portaria nº 727, de 13 de junho de 2017. Estabelece novas diretrizes, novos parâmetros e critérios para o Programa de Fomento às Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral - EMTI, em conformidade com a Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017.

CANCLINI, Néstor Garcia. O Patrimônio Cultural e a construção imaginária do nacional. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico, Rio de Janeiro: IPHAN, n.º 23, 1994.

COELHO, Samary Pinheiro; CUTRIM, Klautenys Dellene Guedes. A base nacional comum curricular e sua contribuição para a preservação do patrimônio. Paper do Naea 2020, Volume 1, n. 3, Edição/Série 501.

CHOAY, Françoise. A Alegoria do patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade: Editora UNESP, 2001.

DIAS, Danielly Meireles; SANTOS, Eduarda Alves; DINIZ, Patrícia Almeida. Patrimônio Histórico e Memória: De casarão a centro de referência. 2017. 89 f. Monografia (Especialização) - Curso de História, Instituto de Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017. Cap. 4.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Unicamp, 2003 – 5ª edição.

MINAS GERAIS. Documento Orientador das Ações de Educação Integral no Estado de Minas Gerais: Educação Integral e Integrada. Versão III. 2017. 78p.

RIBEIRO, Georgenes José Oliveira. Ensino Médio Integral Integrado em Minas Gerais: os desafios na implementação do programa em uma escola estadual na Superintendência Regional de Ensino de Almenara/MG. Dissertação (mestrado profissional) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação/CAEd. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2020. 130 f.

TODOROV, Tzvetan. Los abusos de la memória. Barcelona: Paidós, 2000.

Published

2023-08-31

How to Cite

MEIRELES DIAS, D. o Integrated full-time secondary education and the study of cultural heritage: : Analysis of the Project “Knowing the City’s Heritage”. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 527–540, 2023. DOI: 10.31416/rsdv.v11i2.444. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/444. Acesso em: 19 may. 2024.