The phenomenon of fake news: problems and possiblilities

Authors

  • Marcus Vinicius Vieira do Nascimento IFSertãoPE
  • Teresa Leonel Costa Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.98

Keywords:

Ethics, Search, Fake News

Abstract

This article analyzes the effects of so - called "fake news" in a political, advertising and social context. The objective was to develop a study that raised aspects of the influence of these false news in society, scattered in cyberspace, without commitment to ethics and truth. In order to do so, the fake news were monitored and analyzed, observing not only the malfunctions but also the benefits of using and controlling this new digital device. It is a reflection on a thematic still under study, observing, without pretension of conclusive answers, the challenges that this digital instrument is generating.

References

ALVES, Gabriel. Cientistas buscam estratégias para lutar contra 'fake news'. Folha de São Paulo, 12 de março de 2017. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2017/03/1865611-cientistas-buscam-estrategias-para-lutar-contra-fake-news.shtml>. Acesso em: 01 de nov. 2018.

BBC Brasil. Por que os serviços de inteligência dos EUA acham que a Rússia interferiu na eleição de Trump. 7 de janeiro de 2017 Disponível em: <http://www.bbc.com/portuguese/internacional-38525951> Acesso em: 09 dez. 2018.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CULTURA DIGITAL. Marco Civil da Internet entre em vigor. 23 de junho de 2014. Disponível em: <http://culturadigital.br/marcocivil/2014/06/23/marco-civil-da-internet-entraemvigor/ > Acesso em 09 dez. 2018.

G1. São Paulo. Notícias falsas sobre eleição nos EUA têm mais alcance que notícias reais. 17 de novembro de 2016. Disponível em: <http://g1.globo.com/mundo/eleicoes-noseua/2016/noticia/2016/11/noticiasfalsas-sobre-eleicoes-nos-eua-superam-noticiasreais.html> Acesso em: 09 dez. 2017.

GRAGNANI, Juliana. Exclusivo: investigação revela exército de perfis falsos usados para influenciar eleições no Brasil. BBC Brasil, 8 de dezembro de 2017. Disponível em: <http://www.bbc.com/portuguese/brasil-42172146>. Acesso em: 09 dez. 2018.

GRIJELMO, Àlex. A arte de manipular multidões. 28 de agosto de 2017.Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2017/08/22/opinion/1503395946_889112.html> Acesso em: 01 nov. 2018.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 1999.

SIMÕES, Isabella de Araújo Garcia. A Sociedade em Rede e a Cibercultura: dialogando com o pensamento de Manuel Castells e de Pierre Lévy na era das novas tecnologias de comunicação. 2009. Disponível em: Acesso em: 15 de julho de 2018.

WOLF, Mauro. Teorias da Comunicação. 7. ed. Lisboa (Portugal): Presença, 2002.

Published

2019-08-31

How to Cite

NASCIMENTO , M. V. V. do; COSTA , T. L. . The phenomenon of fake news: problems and possiblilities. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 264–272, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i2.98. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/98. Acesso em: 22 dec. 2024.