Emergency Remote Teaching during the covid-19 pandemic: the perception of students of the chemistry degree course at IFSertãoPE, Petrolina campus
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i2.960Keywords:
Aspectos acadêmicos, Aspectos emocionais, Aspectos socioeconômicosAbstract
The pandemic has a great impact around the world, providing a new way of living in society. Social distancing and, consequently, interaction in virtual spaces have become necessary to avoid contagion. In the field of education, schools suspended face-to-face teaching calendars and started to adopt Emergency Remote Teaching (ERE). In this sense, this article aimed to analyze the perception of students of the Degree in Chemistry on the difficulties and possibilities experienced by the ERE imposed by COVID-19. Thus, a quantitative and qualitative research was carried out with a descriptive approach and application of online sessions with 52 (fifty-two) students from IFSertãoPE, Petrolina campus. The survey results, in general, indicated that students faced difficulties during the ERE, mainly with regard to emotional, academic and low-level issues. However, it was possible to observe that the students developed autonomy and organization in their studies. Thus, based on the results of this study, it is concluded that the ERE was the best alternative in the scenario imposed by the COVID-19 pandemic.
References
ANDIFES. Reitores fazem relatos sobre as experiências de ensino remoto em seminário da Andifes. Brasília, DF: Portal ANDIFES. Disponível em: <https://bit.ly/2RfGfFG>. Acesso em: 11 nov. 2021.
APARECIDO, C. T. R; ZAMBON, M. S. Democratização da educação e a expansão do ensino a distância no brasil. Teoria & Prática: Revista de Humanidades, Ciências Sociais e Cultura, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020.
AQUINO, M. C. N.; DOS SANTOS, A. K. V.; CAVALCANTE, S. K. R.; ARAÚJO, J. S.; LINHARES, J. C. S. As dificuldades enfrentadas pelos professores do campo no ensino remoto durante a pandemia de Covid-19. VII Congresso Nacional de Educação, 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2021/TRABALHO_EV150_MD1_SA119_ID1452_30092021114510.pdf. Acesso em: 18 set 2022.
ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v.7, n.1, p.257-275, 2020. Disponível em: <https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621> Acesso em: 18 nov. 2021.
BARROS, A. S.; LEHFELD, N. A. S. Fundamentos de Metodologia Científica. 3. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
BASTOS, R. L. G.; LIMA, S. C. Narrativas de aprendizagem de inglês em tempos de pandemia. In: OLIVEIRA, K.C. et al. (Orgs.). Reflexões sobre o ensino de línguas e literatura, formação docente e material didático. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.
BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-- distância/> Acesso em: 14 nov. 2021.
BEZERRA, A. C.; SILVA, C. E. M. D.; SOARES, F. R. G.; SILVA, J. A. M. D. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, p. 2411-2421, june, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-1232020006702411&script=sci_arttext#:~:text=O%20conv%C3%ADvio%20social%20foi%20o,no%20sono%2050%2C3%25. Acesso em: 29 de abr. 2024.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 5/2020, aprovado em 28 de abril de 2020- Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, 2020. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192> Acesso em: 17 nov. 2021.
CORDEIRO, K. M. A. O impacto da pandemia na educação: a utilização da tecnologia como ferramenta de ensino. 15fls. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) –Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2020. Disponível em: <http://idaam.siteworks.com.br/jspui/handle/prefix/1157>. Acesso em: 13 nov. 2021.
FERREIRA, S. F.; SANTOS, A. G. M. Dificuldades e desafios durante o ensino remoto na pandemia: um estudo com professores do município de queimadas – PB. Revista Científica Semana Acadêmica, v. 9, n. 000207, 2021.
FREITAS, N. L.; BOECHAT, L. T. Percepção discente sobre processos interacionais remotos na educação profissional e tecnológica: aspectos sociocognitivos e didático-pedagógicos. Revista Humanidades e Inovação, v.8, n.53, Brasil, 2022.
GALLEGO-GÓMEZ, J. I.; CAMPILLO-CANO, M.; CARRIÓN-MARTÍNEZ, A.; BALANZA, S.; RODRÍGUEZGONZÁLEZ-MORO, M. T.; SIMONELLI-MUÑOZ, A. J., et al. The COVID-19 Pandemic and Its Impact on Homebound Nursing Students. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2020; 17(20):7383. https://doi.org/10.3390/ijerph17207383
GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, Antônio C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
GOMES, Marquiana de Freitas Vilas Boas et al. Ensino remoto emergencial no contexto da pandemia da covid - 19: trabalho e formação do professor de geografia no Paraná. Revista Pegada, vol. 21, n.3, 2020. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/pegada/article/download/7817/pdf. Acesso em: 13 set. 2022.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Microdados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – Pnad Contínua, edição de 2018, trimestre 4 (questionário suplementar de TIC). Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?=&t=microdados. Acesso em: 15 nov. 2021.
MAIA, B.R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia (Campinas), vol. 37, e200067, 2020.Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-166X2020000100504&script=sci_arttext. Acesso em: 29 de abr. de 2024.
MALHOTRA, N. Pesquisa e orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2006.
MARTINS, A. B. T.; FALCÃO, C. DE S. V.; PEREIRA, ÁLVARO M. C.; CARVALHO, J. Q.; DIOGO, J. DE L.; ELOY, Y. R. G.; ABDON, A. P. V. Sentimento de angústia e isolamento social de universitários da área da saúde durante a pandemia da COVID-19 Feeling of anguish and social isolation among undergraduate healthcare students during the COVID-19 pandemic Sentimiento de angustia e aislamiento social de universitarios del área de la salud. Rev Bras Promoç Saúde, v. 33, n. 11444, p. 11444, 2020.
NASCIMENTO, P. M.; RAMOS, D. N.; DE MELO, A. A. S.; CASTIONI, R. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Ipea, 2020 (Nota Técnica Disoc n. 88/2020).
PEINADO, J.; VIAMMA, F. R. P. M.; MENEGHETTI, F. K. O Ensino Remoto Emergencial na Pandemia na Percepção dos Estudantes de uma Universidade Pública no Sul do Brasil. EaD em Foco, v. 12, n. 1, e1658, 2022. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1658.
PEIXOTO, J.; ARAUJO, C. H. S. Tecnologia e educação: algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educ. Soc. vol.33 no.118 Campinas Jan./Mar.2012, p.4. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302012000100016&script=sci_arttext. Acesso em: 01 set 2022.
RESENDE, M. S.; VAZ, W. F. Sistemas de Informação e Ensino Remoto: A Percepção dos Estudantes do Ensino Superior. IV Congresso Nacional de Pesquisa Multidisciplinar. UNIFIMES, Mineiros-GO, 2022.
RIEDNER, D. D. T.; MACIEL, C. E.; RUAS, K. C. S. Políticas e ações institucionais para o Ensino Remoto Emergencial na Educação Superior. REVELLI, Vol. 13. 2021. Dossiê qualidade e inovação da/na educação: concepções, possibilidades e desafio ISSN 1984-6576.
ROCHA, D. M.; SILVA. S. S.; DE ABREU, I. M.; MENDES, P. M.; LEITE, H. D. C. S.; FERREIRA, M. C. S. Efeitos psicossociais do distanciamento social durante as infecções por coronavírus: revisão integrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 34, p. eAPE01141, 2021.
SANTOS, D. S.; SILVA, P. H. S.; DOS SANTOS, U. P. P.; SOUZA, T.; SANTOS, M.; SILVA, J. C. S. Impactos emocionais e fisiológicos do isolamento durante a pandemia de COVID-19. Enfermería Actual de Costa Rica [online]. 2021, n. 40, 41929. ISSN 1409-4568. http://dx. doi. org/10.15517/revenf. v0i40. 41929.
SANTOS, E. O.; CARVALHO, F. S. P.; PIMENTEL, M. Mediação docente online para colaboração: notas de uma pesquisa-formação na cibercultura. Campinas, SP, Educação Temática Digital, v. 18, n. 2, p. 23-42, 2016.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
SANTOS, I. T. R.; SANTOS, A. R. TECNOLOGIA E ENSINO REMOTO NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO. Revista Humanidades e Inovação v.8, n.63, 2021. Disponível em: file:///C:/Users/Wellington/Downloads/4312-Texto%20do%20artigo-22543-1-10-20220309.pdf. Acesso em: 18 set 2022.
SAVITSKY, B.; FINDLING, Y.; ERELI, A.; HENDEL, T. Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic. Nurse Education in Practice. 2020; 46:102809. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809.
SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. A.; MENEZES, J. B. F. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 298-315, set./dez. 2020.
SILVA, A. O.; GITAHY, R. R. C. O ensino remoto e a aprendizagem dos discentes em tempos de Covid-19: o discurso dos docentes de uma instituição de ensino do estado do Paraná. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, e30711224824, 2022 (CC BY 4.0) | ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i2.24824.
SILVA, M.; SANTOS, E. Avaliação da aprendizagem em educação "online": Fundamentos, interfaces e dispositivos, relatos de experiências. 2ª Edição. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
SILVA, N. A.; SILVA, D. S.; GOMES, E. S. C.; FERRO, J. S.; DOS SANTOS, C. B. O uso de ferramentas digitais no ensino remoto durante a pandemia. VII Congresso Nacional de Educação - CONEDU, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2021/TRABALHO_EV150_MD1_SA101_ID2757_30092021114054.pdf. Acesso em 20 set 2022.
TOZONI-REIS, M. F. C. Metodologia da pesquisa científica. Curitiba: IESDE, 2007.
WEBER, D. J.; ALVES, E. J. (RE)pensando a Formação Docente: o que o Ensino Remoto Emergencial Diz sobre a Formação do professor? EaD Em Foco, v. 12, n. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1632.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Semiárido De Visu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.