Piaget and the Active Method in the Context of Vocational and Technological Education
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.88Keywords:
Active Method, Professional Teaching, Theory of learningAbstract
The present article aims to verify the possibility of applying the active methods propagated by Jean Piaget in Professional and Technological Education. Initially an approach was made on the research of Genetic Epistemology carried out by Piaget whose objective was to understand the genesis and evolution of knowledge. Next,
a parallel was drawn between the Piagetian conception and the trajectory of Vocational Education throughout the historical and political context of our country. We relate from this research, a list of pedagogical conceptions that reflect in teaching practices and more explicitly in teaching and learning processes. For that, a bibliographical survey was made of authors who have been discussing active methods, Professional Education and pedagogical theories in education, considering the contributions of authors such as Freire (1996); Saniani (2003; 2007); Libâneo (1990; 2005); Barbosa and Moura (2013); Nogueira and Leal (2015); Araújo and Frigotto (2015); Kuezer and Grabowsk (2016); Diesel, Marchersan and Martins (2016); Macedo, et al (2017) ; Junior and Nascimento (2018).
References
ANTUNES, R; ALVES, G. As mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação & Sociedade, vol. 25, núm. 87,mayo-agosto, 2004, pp. 335-351 Centro de Estudos Educação e Sociedade. Campinas, Brasil.
ARAÚJO, R. M. de L; FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/ago. 2015.
BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. de. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, maio/ago. 2013.
BASTOS, M.C.P, FERREIRA, D.V. Metodologia Científica – Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL, LEI Nº 11.892, 29 de dezembro de 2008. Que institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os institutos Federais de Educação e dá outras providências.
BRASIL. LEI nº. 9394, 23 de dezembro de 1.996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto, 1.996.
CUNHA, M.V. Psicologia da Educação. Rio de Janeiro: Editora Lamparina, 2008.
DIESEL, A., BALDEZ, A.L.S, MARTINS, S.N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. THEMA, vol. 14, nº 01, pág. 268 a 288, 2017.
DIESEL, A., MARCHERSAN, M.R, MARTINS, S.N. Metodologias ativas de ensino na sala de aula: um olhar de docentes da educação profissional técnica de nível médio. Signos, Lajeado, ano 37, n. 1, p. 153-169, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. –São Paulo: Paz e Terra, 1996. –(Coleção Leitura)
JÚNIOR, J. L. N.; NASCIMENTO, P. M. P. do. Contribuições de Jean Piaget à educação profissional: apontamentos para a prática docente. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, Ano 11 v. 11 n. 22 jan-jun 2018: Loyola, 1990.
Kit DT. Design Thinking para Educadores. 1. ed. Versão em Português: Instituto Educadigital, 2014. Disponível em: https://www.dtparaeducadores.org.br/site/ Acesso em: 11/06/2019.
KUENZER, A.Z. , GRABOWSK, G. A produção do conhecimento no campo da educação Profissional no regime de acumulação flexível. HOLOS ano 32,v.6. 2016.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 9. Ed. São Paulo
___________ Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. São Paulo: Alínea, 2005.
LIMA, T.C.S de; MIOTO, R.C.T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográficas. Revista Katalises, Florianópolis v.10, n. especial, p. 37 -45, 2007.
MACEDO, E.F.S, NETO, H. R. P., COELHO, R. S. 3, LANGHI, C. Métodos ativos de aprendizagem: uma breve reflexão teórico prática em vista às novas demandas da educação profissional. XII WORKSHOP DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA DO CENTRO PAULA SOUZA. São Paulo, 03 -05 de outubro de 2017.
MANACORDA, M. A. Max e a pedagogia moderna. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.
MARCONI, M. de A; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução e pesquisa, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 1999.
MARTINS FILHO, V.; GERGES, N. R. C.; FIALHO, F. A. P. Design thinking, cognição e educação no século XXI. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 15, n. 45, p. 579-596, maio/ago. 2015
MUNARI, A. Jean Piaget. Org.: Daniele Saheb. – Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. 156 p.: il. –(Coleção Educadores)
NEVES, L. M. W. O mercado do conhecimento e o conhecimento para o mercado: da formação para o trabalho complexo no Brasil contemporâneo/ Lúcia Maria Wanderley Neves e Marcela Alejandra Pronko. -Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.
NOGUEIRA, M. O.G., LEAL D. Teorias da aprendizagem: um encontro entre os pensamentos filosóficos, pedagógicos e psicológicos – Curitiba: InterSAberes, 2015. –(Série Construção Histórica da Educação).
OLIVEIRA, R. de; A possibilidade da escola unitária na sociedade capitalista. Cadernos de Educação | FaE/PPGE/UFPel | Pelotas [32]: 141 -160, janeiro/abril 2009
PEIXOTO, A. G. O uso de metodologias ativas como ferramenta de potencialização da aprendizagem de diagramas de caso de uso. Periódico Científico Outras Palavras, volume 12, número 2, ano 2016, página 35.
RÖHRS, H. Maria Montessori/tradução: Danilo Di Manno de Almeida, Maria Leila Alves. – Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: autores associados, 2007.
_________. O Choque teórico da politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, (1):131-152, 2003.