Professional and technological education from the perspective of Lev Vygotsky: theoretical assumptions and contributions

Authors

  • Marivânia da Silva Feitosa IFSertãoPE
  • João Paulo Lira Martins IFSertãoPE
  • Suemys Luize Pansani Tavares IFSertãoPE
  • Paulo Garcez Leães IFSertãoPE
  • Cristiane Ayala de Oliveira IFSertãoPE http://orcid.org/0000-0003-3552-4229

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.87

Keywords:

Education, Vygotskyana theory, meaningfullearning

Abstract

The present research aims to study how Vygotsky and sociocultural theorycan contribute to the pedagogical activity with in Vocational and Technological Education. Vygotsky's concepts of internalization, mediation and zone of proximal development consider students and teachers as agents of transformation of the social environment. The
author also points out that, in addition to transforming the environment, subjects are influenced by it. This article is a bibliographical research that analyzes and discusses the data from the discussions promoted in articles, books and
other accessible records. In our searches, we look for studies base dont heas sumptions of Vygotsky's theory and its applicability in Vocational Education. In addition, we cover research on Professional and Technological Education, providing a brief description of the historical context of that. There fore, through the ful filled study, it was possible to confirm how the work of Vygostsky, when applie deffectively within the pedagogical activity, collaborates with an efficient theory for the processes of teaching-learning in Vocational and Technological Education.

References

ARAÚJO, W. S. (2016). Das Escolas Técnicas Federais aos Institutos Federais: A licenciatura em Física no Campus Goiânia do IFG. Dissertação (Mestrado em Ciência e Matemática)-Universidade Federal de Goiás, Goiânia,2016.

BARATO, Jarbas Novelino. Conhecimento, Trabalho e Obra: uma proposta metodológica para a educação profissional. Boletim Técnico do Senac, v. 34, n. 3, 2008.

BISPO, F. C. S. Formação Profissional e cidadania: a contribuição do PRONATEC. XII Simpósio de Gestão e Tecnologia, Resende, 2015. Disponível em: <https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos15/24622371.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Centenário da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. 2009 a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/historico_educacao_profissional.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019

BRASIL. Histórico da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil.2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sinaes/30000-uncategorised/68731-historico-da-educacao-profissional-e-tecnologica-no-brasil>. Acesso em: 19 abr. 2019.

CAETANO, Saul Silva; VON LINSINGEN, Irlan. Concepções Sobre o Conhecimento Tecnológico e a Estrutura Curricular dos Cursos Técnicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, [s.l.], v. 4, n. 3, p.35-49, 15 dez. 2011. Universidade Tecnologica Federal do Parana (UTFPR). http://dx.doi.org/10.3895/s1982-873x2011000300002.

DE LIMA ARAUJO, Ronaldo Marcos; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, v. 52, n. 38, p. 61-80, 2015.

DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

FERNANDES, Flávia Roberta et al. Comunidades de prática: uma revisão bibliográfica sistemática sobre casos de aplicação organizacional. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 44-52, jul. 2016. ISSN 2237-826X. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/46691/28744. Acesso em: 18 abr. 2019. Doi :http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v5i1.46691.

FITTIPALDI, Cláudia Bertoni. Conceitos centrais de Vygostky: implicações pedagógicas. Revista Educação-UNG-Ser, v. 1, n. 2, 2007.

FONTANA, Roseli. CRUZ, Maria Nazaré da. Psicologia e trabalho pedagógico. São Paulo: Atual, 1997.

FREIRE, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, A. de C.; DORSA, A. C.; OLIVEIRA, E. M. de. EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NO BRASIL: origens e trajetórias. Vozes dos Vales, Diamantina, v. , n. 13, p.1-18, maio 2018.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2007

LIMA, S. de C. DA SUBSTITUIÇÃO DE IMPORTAÇÕES AO BRASIL POTÊNCIA:: Concepções do desenvolvimento 1964-1979.Aurora, São Paulo, v. 7, p.34-44, jan. 2011

MAGALHÃES, Cláudio Márcio. Da sala à praça: motivação, mediação e Vigotsky para entender o comportamento. Comunicação e Sociedade, v. 33, p. 347-367, 2018.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora pedagógica e universitária, 1999.

MOURA, Dante Henrique. EDUCAÇÃO BÁSICA E EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA:: DUALIDADE HISTÓRICA E PERSPECTIVAS DE INTEGRAÇÃO. Holos, Natal, v. 2, p.4-30, 2007.

MOURA, Dante Henrique; LEITE LIMA FILHO, DOMINGOS; RIBEIRO SILVA, MÔNICA. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 63, 2015.

MOURA, Elaine Andrade et al. Os planos genéticos do desenvolvimento humano: a contribuição de vigotski. Revista Ciências Humanas, v. 9, n. 1, 2016.

OLIVEIRA, Jamille De Amorim; SILVA, Yara Fonseca de Oliveira e. PERFIL E PERCEPÇÕES SOBRE A PRÁTICA PEDAGÓGICA DO PROFESSOR BACHAREL NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL.HOLOS, [S.l.], v. 3, p. 348-366, set. 2018. ISSN 1807-1600. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/6998>.

PACHECO, E. M.; MORIGI, V. (Org.). Ensino Técnico, Formação Profissional e Cidadania: A revolução da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil. Porto Alegre, Tekne, 2012.

PACHECO, E. M.; PEREIRA, L. A. C.; DOMINGOS M. Educação Profissional e Tecnológica: das escolas de aprendizes artífices aos institutos federais de educação, ciência e tecnologia. T&c Amazônia, Manaus, p.2-7, fev 2009.

PAMPLONA, R. M. As relações entre o estado e a escola: um estudo sobre o desenvolvimento da educação profissional de nível médio no brasil. 2008. 143 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Ciências, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro Instituto de Agronomia, Seropédica, 2008.

PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013.

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky. Uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis (RJ): Vozes, 1995.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello;

VIEIRA, Josimar de Aparecido. PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL.HOLOS, [S.l.], v. 2, p. 24-36, mar. 2014. ISSN 1807-1600. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1994. Acesso em: 05 abr. 2019. doi:https://doi.org/10.15628/holos.2014.1994.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 4ª edição brasileira. São Paulo, Martins, 1991.

Published

2019-08-31

How to Cite

FEITOSA, M. da S. .; MARTINS , J. P. L. .; TAVARES, S. L. P. .; LEÃES, P. G. .; OLIVEIRA, C. A. de . Professional and technological education from the perspective of Lev Vygotsky: theoretical assumptions and contributions. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 100–115, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i2.87. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/87. Acesso em: 18 may. 2024.