Contribution of the Presential Support Pole of Juazeiro – Bahia (Brazil) in the teaching-learning process in distance education
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i1.73Keywords:
Distance Education, Open University of Brazil, Pedagogical SupportAbstract
Distance Education has the main characteristic of overcoming physical and geographical distances and bringing students closer through interaction through technological means. In this way, the Oncampus Support Poles of Universidade Aberta do Brasil play an important role in this process of distance learning and teaching, as decentralized units of Higher Education Institutions. Thus, this work aims to investigate the importance of On-Site Support Poles in the teaching-learning process in distance education through the study of the contribution of Polo Juazeiro-BA. It was carried out through an exploratory research with the application of a questionnaire to undergraduate students at the Polo, to learn about the Polo's contribution to the teaching-learning process. The Polo Juazeiro-BA is of great importance for the region due to the possibility of expanding the offer of places in higher education, with courses in multiple areas. His contribution is established by the support and reference to students breaking the barriers of physical and geographical distance, providing possibilities for teaching, didactic and technological resources, teaching spaces, pedagogical guidance and motivation for the development of Distance Education in the region.
References
ALVES, J. N.; MARI, I.; FREIRE, F. G. Encontro presencial no ensino a distância: possibilidades e fronteiras. Fasci-Tech, São Caetano do Sul, v. 1, n. 7, p. 53-66, mar./set., 2013.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm#art24>. Acesso em: 07 out. 2017.
DAINESI, S. M.; GOLDBAUM, M. Pesquisa clínica como estratégia de desenvolvimento em saúde. Rev. Assoc. Med. Bras., v. 58, n. 1, p. 2-6, 2012.
GARCÍA ARETIO, L. Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Madri, v. 20, n. 2, p. 09-25, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOOGLE. Clear Google Drive space & increase storage. 2017. Disponível em: <https://support.google.com/drive/answer/6374270?src=soctw>. Acesso em: 18 Jun. 2018.
HORTA, S. D. P. A influência da estrutura física no ensino aprendizado. 2009.Disponível em< http://www.webartigos.com/artigos/a-influencia-da-estrutura-fisica-no-ensinoaprendizado/28413/>. Acesso em 17 Jun. 2018.
MENDES, A. N. A importância da tutoria na Educação a Distância. Educação a Distância, Batatais, v. 6, n. 1, p. 109-122, jan./jun. 2016.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Brasília, 2007. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf>. Acesso em 27 Jul. 2018.
MOORE, M; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2008. 418 p.
MOORE, M; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem online. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
NETTO, C. M. Estratégias para construção de relações afetivas em ambientes virtuais de aprendizagem. 2010. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/252010085045.pdf>. Acesso em: 07 Jul. 2018.
PACHECO, F.; SARDINHA, P. C. D. A importância do tutor em ambientes de ensino-aprendizagem e ferramentas de avaliação em EaD. Comunicação & Mercado, Dourados, v. 4, n. 10, p. 142-150, jul./dez. 2015.
PRADO, C; CASTELI, C. P. M.; LOPES, T. O.; KOBAYASHI, R. M.; PERES, H. H. C.; LEITE, M. M. J. Espaço virtual de um grupo de pesquisa: o olhar dos tutores. Revista Esc. Enferm., São Paulo: USP, v. 46, n. 1, p. 246-251, 2012.
RIBAS, J. C. C.; MOREIRA, B. C. M.; CATAPAN, A.H. Construindo referenciais de qualidade para uma gestão eficaz no Sistema Universidade Aberta do Brasil: o ambiente virtual de ensino-aprendizagem e a capacitação dos coordenadores de polo de apoio presencial. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 17., 2011. Manaus. Anais... Florianópolis: ABED, 2011.
RIBEIRO, L. O. M.;TIMM, M. I.; ZARO, M. A. Gestão de EaD: a importância da visão sistêmica e da estruturação dos CEADs para a escolha de modelos adequados. CINTED-UFRGS, v. 5. n. 1, jul. 2007.
SANTOS, A. A. S.; FAGUNDES, A. I. J.; OLIVEIRA, C. G.; COSTA, S. G. Avaliação de pólos de apoio presencial de ead: um estudo comparado. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 3., 2016. São Carlos. Anais... São Carlos: UFSCar, 2016.
XAVIER, M. A. G. A gestão pública do sistema da Universidade Aberta do Brasil: estudo de caso no polo de apoio presencial em Resende. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, 2016.