Concept maps as an active teaching methodology

A pedagogical innovation strategy

Authors

  • Beatris Lisbôa Mello Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-3317-3149
  • Bruna Mainel Almeida Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Lindsai Santos Amaral Batista Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Elizabeth Muriel Alfonso Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ana Paula Santos de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v11i3.526

Keywords:

Conceptual mapping, Teaching strategy, Meaningful learning

Abstract

This article aims to carry out a qualitative study on the theoretical characteristics found in the literature on the conceptual mapping technique and active teaching methodologies, to understand how concept maps can be used as a pedagogical innovation strategy. The theoretical basis is based on David Ausubel's theory of meaningful learning and Seymour Papert's constructionism. It is possible to state that the use of conceptual maps in the teaching-learning process corroborates with the theory of meaningful learning, as well as providing a better learning of school contents.

Author Biographies

Beatris Lisbôa Mello, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em Engenharia de Minas, Metalúrgica e de Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Licenciada em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Bruna Mainel Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Licenciada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Ritter dos Reis.

Lindsai Santos Amaral Batista, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Mestre em Educação Científica e Formação de Professores pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Elizabeth Muriel Alfonso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Graduação em Administração pela FAM Centro Universitário.

Ana Paula Santos de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pós-Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2023-12-29

How to Cite

LISBÔA MELLO, B.; MAINEL ALMEIDA, B.; SANTOS AMARAL BATISTA, L.; MURIEL ALFONSO, E.; SANTOS DE LIMA, A. P. Concept maps as an active teaching methodology: A pedagogical innovation strategy. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 699–718, 2023. DOI: 10.31416/rsdv.v11i3.526. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/526. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Multidisciplinar - Artigos