Integrating practices: possibilities for the integral formation in Integrated High School

Authors

  • Eliza Georgina Nogueira Barros de Oliveira IFSertãoPE
  • Adriana de Carvalho Figueiredo IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i3.37

Keywords:

Integrated High School, Integrated curriculum, Integrating practices, Integral training, Pedagogical practices

Abstract

Integrating practices are strategies that integrate knowledge and people. In the context of Integrated
High School (IHS), they are shown as possibilities for materializing the integrated curriculum in the
school routine, glimpsing the integral formation of the subjects. Considering the difficulties of implementation of these practices, this study aims to characterize the integrative practices and show possibilities for pedagogical work in Integrated High School. This way, they problematize the meanings
of integration that guide IHS, and it reflects on the principles that underpin the integrative practices.
With respect to the methodological designs, it is characterized as a literature review research with a
qualitative approach. In the results and discussion, relationships are established between integrating
practices and IHS principles and objectives, and examples of integrative practices listed in the studied
literature are shown. It is concluded that the integrative practices constitute strategies to reach the
integral formation objectified by the IHS and that there are many procedures that can be oriented to
the integrated teaching project, however, its possibilities are conditioned to the underlying intentions.

References

ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014 (Coleção formação pedagógica; v. 7). Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Pr%C3%A1ticas-pedag%C3%B3gicas-e-ensino-integrado.pdf. Acesso em: 08 ago. 2020.

ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, [s.l.], v. 52, n. 38, p. 61-80, 15 ago. 2015. Universidade Federal do Rio Grande do Norte -UFRN. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7956/5723. Acesso em: 18 ago. 2020.

BRASIL. Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996.Lei de Diretrizes e Bases. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 16 mar. 2020.

BRASIL. Decreto n° 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm. Acesso em: 13 ago. 2020.

BRASIL. Decreto n° 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2 n° do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm. Acesso em: 13 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Ite-mid=30192. Acesso em: 11 ago. 2020.

BEZERRA, Plíniade Carvalho. Orientações pedagógicas para o desenvolvimento de projetos interdisciplinares no ensino médio integrado, a partir de um tema gerador. Produto educacional parte da dissertação intitulada “Currículo integrado no Instituto Federal do Piauí: uma proposta de trabalho interdisciplinar” apresentado ao Programa de Pós-Graduação Educação Profissional Tecnológica, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano (IF Sertão PE) / Campus Salgueiro. Salgueiro, PE, 2020.

CARVALHO,L. E. Fernandes de. Articulando saberes: concepção docente sobre interdisciplinaridade e a prática dos projetos integradores dos cursos técnicos integrados do IFRN, Campus Pau dos Ferros. Dissertação (Mestrado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, RN, 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclu-sao.xhtml?popup=true&id_trabalho=7850918. Acesso em: 20 ago. 2020.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, [S.l.], v. 3, n. 3, 2005. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122. Acesso em: 18 ago. 2020.

CIAVATTA, Maria. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos?. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, jan-abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303/6679. Acesso em: 11 ago. 2020.

COSTA, Ana Maria Rayol da. Integração do ensino médio e técnico: percepções de alunos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará − IFPA/Campus Castanhal. Dissertação (Mestrado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, 2012. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/bitstream/2011/3006/1/Dissertacao_IntegracaoEnsinoMedio.pdf. Acesso em: 12 ago. 2020.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GRUMM, Cristiane Aparecida Fontana; VIEIRA, Solange Francieli; BRITO, Liliane Martins de. A iniciação científica no ensino médio integrado como possibilidade de uma prática integradora: estudo de caso através do resgate da memória da vitivinicultura em videira, Santa Catarina. Holos, [S.L.], v. 2, p. 143, 2014. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1975/811. Acesso em:12 ago. 2020.

HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento; NASCIMENTO, José Mateus do. Sobre práticas integradoras: um estudo de ações pedagógicas na educação básica. Holos, [s.l.], v. 4, p. 63-76, 3 ago. 2015. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3188/1127. Acesso em:06 ago. 2020.

LUNARTE, Elciane Arantes Peixoto et. al. Princípios da educação integral e práticas integradoras no ensino médio: concepções docentes.In: A educação como diálogo intercultural e sua relação com as políticas públicas. Guilherme, William Douglas (org). Ponta Grossa, PR: Atena, 2020.

MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, ano 23, vol. 2 -2007. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11/110. Acesso em: 29 ago. 2020.

MOURA, Dante. Henrique. A organização curricular do ensino médio integrado a partir do eixo estruturante: trabalho, ciência, tecnologia e cultura. Revista Labor, v. 1, n. 7, p. 1–19, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6702/4903. Acesso em: 09 mai. 2020.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e o trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

QUEIROGA, Ana Lúcia Ferreira de. Da integração desejada às práticas pedagógicas fragmentadas. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [s.l.], v. 1, n. 7, p. 97-106, 3 mar. 2016. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/3547/1413. Acesso em: 15 ago. 2020.

RAMOS, Marise Nogueira. Concepção do ensino médio integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará, v. 8, 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em:11 ago. 2020.

RAMOS, Marise Nogueira. O currículo para o ensino médio em suas diferentes modalidades: concepções propostas e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 116, p. 771-788, jul.-set. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v32n116/a09v32n116.pdf. Acesso em: 20ago. 2020.

RAMOS, Marise Nogueira. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: Ensino médio integrado: concepção e contradições. FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (orgs.). São Paulo: Cortez, p. 106-127, 2012.

RAMOS, Marise Nogueira. Ensino Médio Integrado: da conceituação à operacionalização. Cadernos de Pesquisa em Educação-PPGE/UFES, Vitória, ES, v. 19, n. 39, p. 15-29, jan./jun. 2014. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/educacao/article/view/10243/7029. Acesso em: 18 ago. 2020.

SANTOS, F. A. A. et al. Práticas Pedagógicas Integradoras no Ensino Médio Integrado. Holos, [s.l.], v. 6, p. 185-199, 3 dez. 2018. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/7611. Acesso em: 20 ago. 2020.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a Concepção de Politecnia. Rio de Janeiro: Politécnico da Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz, 1989. Disponível em: https://portaltrabalho.files.wordpress.com/2015/03/sobre-a-concepcao-de-politecnia.pdf.Acesso em: 09 ago. 2020.

SOBRINHO, S. C. Diretrizes institucionais e a perspectiva da integração curricular no IF Farroupilha. In: ARAÚJO, A. C.; SILVA, C. N. N. (Org). Ensino médio integrado no Brasil: fundamentos, práticas e desafios. Brasília: Ed. IFB, 2017.

Published

2020-12-30

How to Cite

OLIVEIRA, E. G. N. B. de .; FIGUEIREDO, A. de C. . Integrating practices: possibilities for the integral formation in Integrated High School. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 524–536, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i3.37. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/37. Acesso em: 23 nov. 2024.