Didactic material used in Professional Education for Young People and Adults: A systematic literature review

Authors

  • Gercivania Gomes da Silva Instituto Federal do Sertão Pernambucano
  • Francisco Kelsen de Oliveira IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v9i3.308

Keywords:

Keywords: Professional Education for Youth and Adults, teaching material, Systematic Literature Review

Abstract

The Professional Education Integration National Program with Basic Education in the modality of Youth and Adult Education (PROEJA) serves young people and adults who have not had access to the school system in childhood and adolescence or who, for any reason, have interrupted their studies. This work aims to expand the knowledge about the PROEJA as well as the professional education and didactic material used in this type of teaching. This is a Systematic Literature Review made from publications in multidisciplinary databases with temporal delimitation from 2008 to 2021 in order to gather materials that would allow the expansion of knowledge around the theme. We found 184 results in the databases listed, among these publications, only ten met the first inclusion criterion. After full reading of the articles, it was noticed that four of them did not really address the theme of interest and did not meet the second inclusion criterion. The selected papers were published from 2011 and in the vast majority brought observations focused on the concern with the curricular proposal and with the teacher education. The analyzed publications contribute to the discussions about PROEJA and the didactic resources used in the classes in this modality, because they highlight the importance of consolidating the rights of these Brazilians who did not complete basic education, thinking of the modality not as compensatory, but as a policy that contributes to the end of the process of exclusion of these people.

References

BOSCAGLIA, Fabiano; SAD Ligia. Estudo sobre a geografia nos cursos técnicos do PROEJA / IFES Vitória - ES. Debates em Educação Científica e Tecnológica (Eletrônica), v. 1, p. 43-50, 2011. Disponível em: https://ojs2.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/6. Acesso em: 9 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio. Documento Base. Brasília, 2007.

CAVALCANTE, Dehon da Silva. Ensino de história: autonomia, metodologias e reflexões curriculares na educação básica. In: II SEMINÁRIO NACIONAL DE ENSINO DE HISTÓRIA: DEMOCRACIA, LIBERDADE E AUTONOMIA, 2., 2019, Maceió. Anais eletrônicos do II Seminário Nacional de Ensino de História, Maceió: UFAL, 2019. p. 125-136. Disponível em: http://www.ufal.edu.br/unidadeacademica/ichca/pesquisa/grupos/historia/centro-de-pesquisa-e-documentacao-historica-cpdhis/AnaisdoIISeminrioNacionaldeEnsinodeHistriadaUFALCadernodeResumoseProgramao.pdf. Acesso em: 9 nov. 2021.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

FREITAS, Aline Campelo Blank; AMARAL, Gisela Lange do. Curso Técnico em Execução, Conservação e restauro de Edificações - PROEJA: da concepção à prática. In: I SEMINÁRIO INTERNACIONAL E I FÓRUM DE EDUCAÇÃO DO CAMPO DA REGIÃO SUL: CAMPO E CIDADE EM BUSCA DE CAMINHOS COMUNS, 1., 2012, Pelotas. Anais eletrônicos do I seminário internacional e I fórum de educação do campo da região Sul, Pelotas: Ed. UFPel, 2012. p. 1-16. Disponível em: http://coral.ufsm.br/sifedocregional/images/Anais/Eixo%2005/Aline%20Campelo%20Blank%20Freitas.pdf. Acesso em: 9 nov. 2021.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8.ed. São Paulo: Atlas, 2017.

OKOLI, Chitu. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução de David Wesley Amado Duarte; Revisão técnica e introdução de João Mattar. EaD em Foco, 2019;9 (1): e748. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.748

OLIVEIRA, Francisco Kelsen de; GOMES, Alex Sandro. Uma revisão sistemática da literatura sobre ferramentas de autoria de IMS-LD. In: Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SIBE 2015). 2015

MACÊDO, Francisco Cristiano da Silva; KALHIL, Josefina Diosdada Barrera. Didática para desenvolver Habilidades Profissionais no Processo de Ensino e Aprendizagem da Física na Formação de Técnicos em Eletroeletrônica. LATIN - American Journal Of Physics Education. Cuba, v.11, p. 4301-1-4301-15, 2017. Disponível em: http://www.lajpe.org/ Acesso em: 9 nov. 2021.

MIRANDA, Bruno Britto de; PROFICE, Christiana Cabicieri; GUZMAN, Socrates Jacobo Moquete. A aplicação da política nacional de Educação Ambiental na modalidade de educação de jovens e adultos do IFBA. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 10, n. 1, p. 257–280, 2015. DOI: 10.34024/revbea.2015.v10.1936. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/1936. Acesso em: 9 nov. 2021.

SILVA, Bianca Reis da; CRUZ, Shirleide Pereira da Silva. Estudo bibliográfico sobre a licenciatura em educação profissional e tecnológica: questões para a profissionalidade docente. In: VIII SIMPÓSIO INTERNACIONAL TRABALHO, RELAÇÕES DE TRABALHO, EDUCAÇÃO E IDENTIDADE. 8., 2020, Belo Horizonte. Anais eletrônicos do VIII Simpósio Internacional Trabalho, Relações de Trabalho, Educação e Identidade. Belo Horizonte: CEFET-MG, 2020. p. 2-16. Disponível em: https://sitre.appos.org.br/wp-content/uploads/2021/01/GT-27-%E2%80%93-Formacao-de-professores-para-a-educacao-profissional.pdf. Acesso em: 9 nov. 2021.

SILVA, José Moisés Nunes da; DINIZ, Ana Lucia Pascoal. EMI no PROEJA no IFRN: Nova formação ou mais do mesmo? In: 37ª REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO - PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: TENSÕES E PERSPECTIVAS PARA A EDUCAÇÃO PÚBLICA BRASILEIRA. 37., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos da 37ª Reunião Nacional da ANPEd, Florianópolis: UFSC, 2015. p. 1-17. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt18-4515.pdf. Acesso em: 9 nov. 2021.

SILVA, José Moisés Nunes da; SÁ, Lanuzia Tércia. O PROEJA no IFRN-campus Mossoró por seus estudantes. Holos (Natal Online), v. 7, p. 378-387, 2016. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4711. Acesso em: 9 nov. 2021.

VALE, Monnike Yasmin Rodrigues do; SILVA, Augusto Barbosa; PIMENTA, Jussara Santos. Estudo da formação de engenheiros ingressantes na carreira docente nos Institutos Federais do Brasil. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/11635/pdf. Acesso em: 9 nov. 2021.

VILARONGA, Carla Ariela Rios, et al. Inclusão escolar e atuação dos Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas no Instituto Federal de São Paulo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP, v. 102, p. 283-307, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/CZy8XDFbQgzrYRjmqsgY8bJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 nov. 2021.

Published

2021-12-09

How to Cite

GOMES DA SILVA, G.; OLIVEIRA, F. K. de. Didactic material used in Professional Education for Young People and Adults: A systematic literature review. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 335–343, 2021. DOI: 10.31416/rsdv.v9i3.308. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/308. Acesso em: 16 may. 2024.