Perception of ethnic-racial identity of integrated School IF Sertão-PE, Campus Petrolina, PE, Brazil

Authors

  • Edivania Granja da Silva Oliveira IFSertãoPE
  • Amanda de Souza Albuquerque IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v2i2.186

Keywords:

Education, identity, diversity and cultural plurality

Abstract

This articleseeks to showthe collected dataand analysis on the ethnic and racial profile and perception of ethnic and racial issues in the academic community of the IF SERTÃO PETROLINA CAMPUS PE, Junior PIBIC objective of the Project, developed from May2011to January2012, which was based on Law No.11.645/08, to understand the school environment as a space of plurality and cultural identity, key components of our society. Finally, the diagnosis madeon ethnic-racial perceptions of high school students on Integrated ethno-racial and school environment will
require methodological actions in the area of teaching and learning on campus Petrolina in order to develop more know ledge on the subject to increase the familiarity with the cultural diversity and plurality of Brazilian society.

References

ACEVEDO, Cláudia Rosa; NAHARA, Jouliana Jordan. Interpretações sobre os retratos dos afro-descentes na Mídia de Massa.RAC, Curitiba, Edição Especial 2008, p. 119-146. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/rac/v12nspe/a06v12ns.pdf. Acessado em 15/01/2011.

BRASIL. Lei Federal no. 10.639/ 03. Altera a Lei de Diretrizes e Base da Educação no. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 09 de janeiro de 2003.

_______. Lei Federal n° 11.645/08. Altera a Lei 10.639/03 de 09 de janeiro de 2003. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 10 de março de 2008.

._______ - SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

_______, Ministério da Educação/Secad. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana na educação básica. 2004.

CARNEIRO, Maria Luiza Tucci. O racismo na História do Brasil: mito e realidade. 8a ed. Ed. Ática, São Paulo, 2002.

CASTELL, Manuel. O Poder da Identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1992. GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. Livros didáticos e fontes de informações sobre as sociedades indígenas no Brasil. In: (Org.) SILVA, Aracy Lopes da. e GRUPIONI, Luíz Donisete Benzi. A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1o e 2o graus. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995.

HALL, S. A Identidade Cultural na Modernidade. 7 ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2003.

JACCOUD, Luciana. Racismo e República: o debate sobre o branqueamento e a discriminação racial no Brasil. In: Theodoro, Mário (Org.), As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil: 120 anos após a abolição. Brasília: IPEA, 2008.

LUDKE, Menga & ANDRÉ, Marli, E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LUNA, Francisco Vidal; KLEIN, Herbert S. Escravismo no Brasil. São Paulo: EDUSP, 2010.

RANGEL, I. 500 anos de desenvolvimento da América e do Brasil. Revista Geosul, ano VII, n. 15. Florianópolis, 1993.

SODRÉ, Muniz. Claros e escuros, identidade, povo e mídia no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1999.

Published

2012-08-31

How to Cite

OLIVEIRA, E. G. da S. .; ALBUQUERQUE, A. de S. . Perception of ethnic-racial identity of integrated School IF Sertão-PE, Campus Petrolina, PE, Brazil. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 285–295, 2012. DOI: 10.31416/rsdv.v2i2.186. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/186. Acesso em: 22 nov. 2024.