Using the PC game "Age of Empires" as a teaching tool for classes Ancient History

Authors

  • Jean Lucio Santos Evangelista IFSertãoPE
  • Willams Silva Andrade IFSertãoPE
  • Ricardo Barbosa Bitencourt IFSertãoPE
  • Edivânia Granja da Silva Oliveira IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v2i3.182

Keywords:

Education, New Technologies, Games, Teaching and learning

Abstract

This article was scope perform an action research with the implementation of the PC game "Age of
Empires" as a teaching tool in classes Ancient History. Age of Empires is a strategy game in real time, set in the backdrop of Ancient History and released for PC in 1997, it allows the gamer to control a particular civilization and go with it available through the Ages of Ancient History, with goal of conquering other civilizations or simply evolve their civilization to the most advanced level of Era Ancient. Thus this paper aims to demonstrate the result of research
conducted with the deployment of this game made with a group of high school students who studied Ancient History, trying to assess whether the use of this game may or may not contribute to the process of teaching and student learning, over the course studied.

References

ABREU, Cristiano Nabuco de; KARAM, Rafael Gomes; GOES, Dora Sampaio and SPRITZER, Daniel Tornaim. Dependência de Internet e de jogos eletrônicos: uma revisão. Rev. Bras. Psiquiatr. [online]. 2008, vol.30, n.2, pp. 156-167. ISSN 1516-4446.

Age of Empires: Microsoft, 1997. 1 CD ROM

ALVES, Lynn (2008). Relações entre os jogos digitais e aprendizagem: delineando percurso. In Educação, Formação & Tecnologias; vol.1(2); pp. 3-10, Novembro de 2008, disponível no URL: http://eft.educom.pt.

___________. (2004) Game over: jogos eletrônicos e violência, no Estado da Bahia. Salvador: PPGE/UFBA, 2004. Disponível em: http://www.lynn.pro.br/admin/files/lyn_artigo/685ef5af57.pdf

ANDRADE, Luiz Adolfo de. Espaço, jogos e comunicação: rumos para cultura transmidia. Ciberlegenda (UFF. Online), v. 25, p. 1, 2012.

BUREAU DE INSPIRAÇÃO. Disponível em: http://www.facosite.com.br/2011/05/03/com-35-milhoes-de-usuarios-brasil-e-4%C2%BA-maior-mercado-de-jogos-digitais/. Acesso em 15 out. 2012

BURNS, Edward McNall. História da civilização ocidental: do homem das cavernas - v. 1. 44. ed. - São Paulo: Globo, 2005.

FROSI, Felipe O. SCHLEMMER, Eliane. Jogos Digitais no Contexto Escolar: desafios e possibilidades para a Prática Docente. IX SBGames - Florianópolis - SC, 8 a 10 de Novembro de 2010. Disponível em: http://www.sbgames.org/papers/sbgames10/culture/full/full13.pdf Acessado em: 01/10/2012.

História Antiga. In: WIKIPÉDIA: a enciclopédia livre. Wikimedia, 2012. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Hist%C3%B3ria_Antiga. Acesso em 29 set. 2012.

PRENSKY, Mark. Não me atrapalhe, mãe - Eu estou aprendendo. São Paulo: Editora Phorte, 2010.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. rev. e atual. - São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2012-12-31

How to Cite

EVANGELISTA, J. L. S.; ANDRADE, W. S. .; BITENCOURT, R. B. .; OLIVEIRA, E. G. da S. . Using the PC game "Age of Empires" as a teaching tool for classes Ancient History. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 338–346, 2012. DOI: 10.31416/rsdv.v2i3.182. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/182. Acesso em: 21 nov. 2024.