The use of Edmodo as an educational tool in Spanish Language Classes
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v3i1.177Keywords:
Educational social networks, Internet, Language TeachingAbstract
In Brazil, the use of social networking draws attention, as the number of users will even surpass that of countries with the highest level of digital inclusion. However, the use of social networks is remembered biased entertainment, often banned in educational institutions and the workplace, leaving aside their educational potential. In this context, we suggest the use of social networking Educational (SNE), such as Edmodo for teachers to create their courses on the Internet without the need to install and configure servers hosting applications and provide content (OLIVEIRA, 2010). Thus, the research aims to present the results of experiment conducted with students of basic
Spanish through Edmodo. It used the exploratory and descriptive research as a methodology for measuring the achievements made by students and faculty through that tool. Therefore, it is concluded that the use of Edmodo and integration with the various tools used in the teaching and learning can benefit teachers, students to use this SNE.
References
ABREU, K. F.; BAPTISTA, L.M.T.R. O agir dos professores de espanhol no ensino a distância. In: 2o Colóquio Nacional Sobre Hipertexto, 2011, Fortaleza. Anais do 2o Colóquio Nacional Sobre Hipertexto. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010. p. 32-38.
ALMEIDA, M.E.B. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.2, p. 327-340, jul./dez. 2003.
BRASIL, Ministério da Educação – Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio – Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf. Acesso em: 15 de dezembro de 2009.
______. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, Secretaria de Educação Básica, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso: em 02/12/09.
______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/Site/. Acesso em: 15 de dezembro de 2011.
CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões, os negócios e a sociedade. Tradução: Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 2003.
D’AMBRÓSIO, U. Matemática, ensino e educação: uma proposta global. Temas & Debates – SBEM, v. 4, n. 3, p. 1-16, 1991.
DEMO, P. Saber pensar é questionar. Brasília: Liber Livro, 2010.
EDMODO. Rede Social Educacional Edmodo. Disponível em: www.edmodo.com. Acesso em: 10 de agosto de 2012.
GOMES, A.S. [et al.]. Educar com o Redu. Recife: Redu Educational Technology, 2012.
GOMES A. S.; SOUZA, F. V. C.; ABREU, J. A. B.; LIMA L. C. C.; MELO, C. A.; PAIVA, G. L.; DUARTE, A. P. Colaboração, Comunicação e Aprendizagem em Rede Social Educativa, In: XAVIER A. C. (Ed.) Hipertexto e Cibercultura: links com a literatura, a publicidade, o plágio e as redes sociais educacionais. São Paulo: Respel, 2011.
MORAN, J.M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas, São Paulo: Papirus, 2007.
OLIVEIRA, F.K. O vídeo pela Internet como ferramenta educacional no ensino da Geometria. 2010. 102f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ciências da Computação) - UECE, Fortaleza, 2010.
PONTES, M.G.O. Medidas e proporcionalidade na escola e no mundo do trabalho. João Pessoa: Ideia, 2009.
SANTANA, J.R. Educação matemática: favorecendo investigações matemáticas através do computador. 2006. 430f. Tese (Programa de
Pós-Graduação em Educação Brasileira) - UFC, Fortaleza, 2006.