Training on Open Educational Resources
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v3i2.173Keywords:
OER, teacher training, information and communication technologyAbstract
This article aims to draw a profile of the participants in the course of open educational resources (CREA) and raise the requirements of environments and tools that promote the use and adoption of open educational resources (OER). For this, the CREA approached concepts, definitions, technology and license of OERs; business models,
repositories and sharing environments of OERs examples and open educational practices (OEP). On that occasion, the qualitative and quantitative aspects were considered and analyzed from the data collection instruments like
questionnaires online, as well as the interactions were observed in the discussions of the participants in Social Network Educational (SNE) Edmodo. The use of online tools to offer the CREA favored the participation of teachers from the States of Ceará and Pernambuco. The analysis of the results of CREA, then, made it possible to understand the interest of the participants in the CREA in use or adapt OERs and OEPs in their working environments, since some participants knew the concepts, but didn't work with OERs and OEPs, while others were unaware of such possibilities.
References
ABREU, K. F.; OLIVEIRA, F. K. Redes
sociais educacionais: instrumentos auxiliares
no ensino de língua espanhola. In: LIMA, S.
C.; BATISTA JUNIOR, J. R. L. (Org.)
Linguagens: relatos de experiências da
educação profissional e tecnológica. Natal:
IFRN, 2014. p. 95-98.
AMIEL, T.; OREY, M.; WEST, R. E. Recursos
educacionais abertos (REA): modelos para
localização e adaptação. ETD: Educação
Temática Digital, n. 12, p. 112-125, 2011.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição
da República Federativa do Brasil:
promulgada em 5 de outubro de 1988. Contém
as emendas constitucionais posteriores.
Brasília, DF: Senado, 1988.
CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R.
Metodologia científica. 6aed. São Paulo:
Pearson Prentice Hall, 2007.
CONOLE, G.; EHLERS, U. et al. Relatório 3.1
do projeto OPAL 2010. Disponível em:
http://www.oer-quality.org/publications/project-
deliverables. Acesso em: 12 de outubro de
CORNILS, P. Um computador por aluno.
Quando? Onde? Como?. In: A Rede, v. 7, n.
, p. 10-17, 2011. Disponível em:
http://www.arede.inf.br/inclusao/edicoes-
anteriores/184-edicao-no-74-
outubro2011/4795-capa. Acesso em: 12 de
outubro de 2012.
CUBAN, L. Oversold and underused:
computers in the classroom. Cambridge,
Massachusetts: Harvard University Press, 2001.
CYSNEIROS, P. G. Programa nacional de
informática na educação: Novas tecnologias,
velhas estruturas. In: BARRETO, R. G. (Ed.).
Tecnologias educacionais e educação a
distância: aliando políticas e práticas. Rio de
Janeiro: Quartet, 2001.
DECLARAÇÃO DA CIDADE DO CABO.
Declaração de Cidade do Cabo para
Educação Aberta: Abrindo a promessa de
Recursos Educativos Abertos. Cape Town,
Disponível em:
http://www.capetowndeclaration.org/translation
s/portuguese-translation. Acesso em: 12 de
outubro de 2012.
FSF (FREE SOFTWARE FOUNDATION).
Libre Documentation Explained. Disponível
em: https://www.gnu.org/gwm/libredocxml/x53.htm
l. Acesso em: 11 de novembro de 2014.
LAVINAS, L.; CAVENAGHI, S. Avaliação de
Impacto Social do Projeto UCA-TOTAL.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M.
Fundamentos de metodologia científica. 5.
ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MONTOYA, M. S. R.; AGUILAR, J. V. B.
Recursos educativos abiertos en ambientes
enriquecidos con tecnología. México:
Editorial INNOVATE, 2010.
MORAIS, E.; RIBEIRO, A.; AMIEL, T.
Recursos educacionais abertos (REA): um
caderno para professores. Campinas, SP:
Educação Aberta, 2011. Disponível em:
http://goo.gl/J6S8xM. Acesso em: 21 de julho
de 2014.
OLIVEIRA, F. K.; OLIVEIRA, O. S. Edmodo:
uma rede social educacional. In: Anais do 4o
Simpósio Hipertexto e Tecnologia na
Educação. Recife: EDUFPE/Pipa
Comunicação, 2012, p. 1-16. Disponível em:
Acesso em: 21 de julho de 2014.
OLIVEIRA, F. K. O vídeo pela Internet como
ferramenta educacional no ensino da
Geometria. 2010. 102f. Dissertação (Programa
de Pós-Graduação em Ciências da
Computação) - UECE, Fortaleza, 2010.
PADOVAN, V. T.; SANCHES, L. M. P.;
CARITÁ, E. C. Uso de redes sociais n o
processo ensino aprendizagem: Avaliação de
suas características. In 17o Congresso
Internacional de Educação a Distância,
XVII, 2011, Manaus-AM. Anais do 17o
Congresso Internacional de Educação a
Distância. Ribeirão Preto-SP: Associação
Brasileira de Educação a Distância, 2011, p.1-
Disponível em:
http://www.abed.org.br/congresso2011/cd/61.p
df. Acesso em: 12 de outubro de 2012.
SILVA, A. P. S. S.; COGO, A. L. P.
Aprendizagem de punção venosa com objeto
educacional digital no curso de graduação em
enfermagem. Revista Gaúcha de
Enfermagem. Porto Alegre/RS, v. 28, n. 2,
p.185-192, 2007.
SORJ, B.; LISSOVSKY, M. Internet nas
escolas públicas: política além da política.
Centro Edelstein de Pesquisas Sociais. Rio de
Janeiro. 2011.
TAURION, C. Software Livre -
Potencialidades e Modelos de Negócios. 1a
ed. São Paulo: Brasport, 2004.
UNESCO (ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES
UNIDAS PARA EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E
CULTURA). UNESCO and education:
"Everyone has the right to education".
UNESCO. Paris. 2011
WILEY, D. A. The Current State of Open
Educational Resources. 2005. Disponível em:
http://goo.gl/HAR4s5. Acesso em: 12 de
outubro de 2012.