Critical Literacies: analyzing the literacy practices in the Spanish Language of students in technical buildings
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i1.161Keywords:
Spanish language learning, Comprehension, Critical readerAbstract
This article aims to reflect on the survey data clipping entitled Literacy (s) Critical (s): A social approach to literacy practices in Spanish of technical students in buildings. Therefore, the study presents results obtained through
the application of specific questionnaire and a test of reading comprehension of students with course of the existing high school buildings in the IF Campus Salgueiro through quali-quantitative research. The scope of the research was to diagnose the level of reading comprehension in a foreign language (LE) of this group. This choice is justified because they are a group of a course that the labor market is on the rise in the city of Salgueiro. Thus, through the application of the instruments mentioned, it shows the importance of critical development in the formation of a technical in buildings, since these are being prepared to enter the labor market and should act as critical and competent individuals in the use of language, that both mother tongue as in LE..
References
ABREU, K. F. Concepções de leitura e de texto
subjacentes às provas de vestibular:
constatações e implicações para o ensino da
língua espanhola. Dissertação (Mestrado em
Linguística). Universidade Federal do Ceará.
Fortaleza, 2011.
ABREU, K. F.; BARBOSA, L. Lei no
161/05: a política linguística e a
implementação de ações no estado de
Pernambuco. In: BARROS, C; COSTA, E.;
GALVÃO, J. Dez anos da “Lei do Espanhol”
(2005 – 2010). Minas Gerais: FALE/UFMG,
BENVENUTO, E. V.; ABREU, K. F. Práticas de
leitura e escrita em LE: o perfil de alunos do
ensino médio tecnológico. In: Anais do II
Colóquio GEPPELE (Grupo de Estudos e
Pesquisas sobre Práticas de Ensino e Formação
de Professores de Língua Espanhola): Novos
rumos na formação do professor de espanhol. II
Colóquio Geppele, Fortaleza, UFC, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de
diretrizes e bases. Brasília, 1996. Disponível
em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L939
htm. Acesso em: 23/10/14.
CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura
contemporánea. Barcelona: Editorial Anagrama,
GONZÁLEZ, N.M. Iniciativas para a
implantação do espanhol: a distância entre o
discurso e a prática. In: BARROS, C.S.;
COSTA, E.G.M. (orgs.) Espanhol: ensino
médio. Coleção Explorando o Ensino, v.16,
MEC, 2010.
KLEIMAN, Â. Preciso “ensinar” o
letramento? Não basta ensinar a ler e a
escrever? São Paulo: Produção Editorial, 2005.
MORAIS, H. T. F; SILVA, M. R.V;
BENVENUTO, E. V; ABREU, K. F.
Mapeamento de práticas de letramento(s): em
busca do perfil discente em edificações. In prelo:
IX Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e
Inovação (CONNEPI), São Luís, IFMA, 2014.