Spanish Vestibular exams: a case study
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i2.155Keywords:
Assessment, Conceptions of reading, Foreign languageAbstract
This study aimed to analyze the evidence of vestibular in Spanish area of the northeast region from the perspective of thinking in the construction of evaluative instrument was in interconnected and underlying their production, a theory, a methodology, a conception of reading and text that would give you support (NERY, 2003; CASSANY, 2006; Bordon, 2006; Scaramucci, 2009; ABREU, 2011). Initially collected to data from the states of Ceara, Rio Grande do Norte and Paraiba, then prioritized analyze a institution to present the highest volume items. Given this statement, took place in the study of the development period, the analysis of a single public university in the Northeast, among the longitudinal and methodological approach proposed the years 2010-2015, totaling 135 analyzed issues, which enabled the deepening and detailing the profile of the institution. Thus, through observation, interpretation, reflection of genres and present questions in exams, it was possible to categorize the existing conceptions of reading the evidence, classify the types of issues and what these revealed, framing them in three theoretical axes proposed by Cassany (2006) and guided still Abreu (2011): language design, psycholinguistics design and sociocultural conception of reading. Thus, the analysis completed enabled view the standard of evidence approach or not the guidelines of the recent government documents and the reader profile required is simply decoder or an individual immersed in literate practices.
References
ABREU, K. F. Concepções de leitura e de texto
subjacentes às provas de vestibular:
constatações e implicações para o ensino da
língua espanhola. Dissertação (Mestrado em
Linguística). Universidade Federal do Ceará.
Fortaleza, 2011.
ABREU, K. F; MORAIS, H. T. F; SILVA, M. R.
V. Eventos de letramento (s) em português e em
espanhol: a abordagem crítica na área de
edificações. In: Anais do I Colóquio de Análise
do Discurso (CNAD), 2014, Pau dos Ferros:
UERN: 2014.
ALDERSON, J. C. Assessing Reading.
Cambridge Language Assessement Series. São
Paulo: Cambridge University Press, 2005.
BENVENUTO, E.V.; ABREU, K.F. Práticas de
leitura e escrita em LE: o perfil de alunos do
ensino médio tecnológico. In: Anais do II
Colóquio GEPPELE: Novos rumos na
formação do professor de espanhol. II Colóquio
Geppele, Fortaleza, UFC, 2013.
BORDÓN, T. La evaluación de la lengua en el
Marco de E/2L: bases y procedimentos.
Arco/Libros, S/L.,2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações
Curriculares para o Ensino Médio:
Linguagens, Códigos e suas Tecnologias.
Brasília, Secretaria de Educação Básica, 2006.
Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_
volume_01_internet.pdf. Acessado em:
/08/16.
CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura
contemporánea. Barcelona: Editorial Anagrama,
MORAIS, H.T.F.M; BENVENUTO, E.V;
ABREU, K.F; BARRETO, L.S.V. Práticas de
letramento na construção civil – experiências do
projeto Pibex Campus Salgueiro. In:
OLIVEIRA, F.K.; ABREU, K.F. Métodos e
pesquisas em Educação. Brasília: Editora
Kiron, 2016. In prelo.
MORAIS, H. T. F; SILVA, M. R.V;
BENVENUTO, E. V; ABREU, K. F.
Mapeamento de práticas de letramento(s): em
busca do perfil discente em edificações. In:
Anais do IX Congresso Norte Nordeste de
Pesquisa e Inovação (CONNEPI), São Luís,
IFMA, 2014.
MORAIS, H. T. F; ABREU, K. F. Gêneros
textuais discursivos na esfera da construção
civil: a formação crítica dos sujeitos. In:
OLIVEIRA, F.K, ABREU, K.F (orgs.).
Experiências de pesquisas em tecnologia e
educação. Recife: Pipa comunicação, 2015.
NERY, R. M. Questões sobre questões de
leitura. Campinas, SP: Editora Alínea,
SCARAMUCCI, M.V.R. Avaliação da leitura
em inglês como língua estrangeira e validade de
constructo. In: Revista Calidoscópio. Vol.7, n.1,
p. 30-48, jan/abr 2009.
SCARAMUCCI. M.V.R. Vestibular e ensino de
língua estrangeira (inglês) em uma escola
pública. Trabalhos em Linguística Aplicada,
Campinas, (34): 7-20, Jul./Dez. 1999.
Disponível em:
http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/tla/artic
le/view/2407 >Acesso em 05/08/16.
SPARTA, M; GOMES, W. B. Importância
Atribuída ao Ingresso na Educação Superior por
Alunos do Ensino Médio. Revista Brasileira de
Orientação Profissional, 2005, 6 (2), pp. 45 –