Spanish Vestibular exams: a case study

Authors

  • Helga Thaenia de Freitas Morais IFSertãoPE
  • Kélvya Freitas Abreu IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i2.155

Keywords:

Assessment, Conceptions of reading, Foreign language

Abstract

This study aimed to analyze the evidence of vestibular in Spanish area of the northeast region from the perspective of thinking in the construction of evaluative instrument was in interconnected and underlying their production, a theory, a methodology, a conception of reading and text that would give you support (NERY, 2003; CASSANY, 2006; Bordon, 2006; Scaramucci, 2009; ABREU, 2011). Initially collected to data from the states of Ceara, Rio Grande do Norte and Paraiba, then prioritized analyze a institution to present the highest volume items. Given this statement, took place in the study of the development period, the analysis of a single public university in the Northeast, among the longitudinal and methodological approach proposed the years 2010-2015, totaling 135 analyzed issues, which enabled the deepening and detailing the profile of the institution. Thus, through observation, interpretation, reflection of genres and present questions in exams, it was possible to categorize the existing conceptions of reading the evidence, classify the types of issues and what these revealed, framing them in three theoretical axes proposed by Cassany (2006) and guided still Abreu (2011): language design, psycholinguistics design and sociocultural conception of reading. Thus, the analysis completed enabled view the standard of evidence approach or not the guidelines of the recent government documents and the reader profile required is simply decoder or an individual immersed in literate practices.

Author Biography

Kélvya Freitas Abreu , IFSertãoPE

Mestre em Linguística e licenciada em Letras (Português - Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora de espanhol do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano. Atua na área de Linguística Aplicada com ênfase ao ensino e aprendizagem do espanhol como Língua Estrangeira em suas pesquisas.

References

ABREU, K. F. Concepções de leitura e de texto

subjacentes às provas de vestibular:

constatações e implicações para o ensino da

língua espanhola. Dissertação (Mestrado em

Linguística). Universidade Federal do Ceará.

Fortaleza, 2011.

ABREU, K. F; MORAIS, H. T. F; SILVA, M. R.

V. Eventos de letramento (s) em português e em

espanhol: a abordagem crítica na área de

edificações. In: Anais do I Colóquio de Análise

do Discurso (CNAD), 2014, Pau dos Ferros:

UERN: 2014.

ALDERSON, J. C. Assessing Reading.

Cambridge Language Assessement Series. São

Paulo: Cambridge University Press, 2005.

BENVENUTO, E.V.; ABREU, K.F. Práticas de

leitura e escrita em LE: o perfil de alunos do

ensino médio tecnológico. In: Anais do II

Colóquio GEPPELE: Novos rumos na

formação do professor de espanhol. II Colóquio

Geppele, Fortaleza, UFC, 2013.

BORDÓN, T. La evaluación de la lengua en el

Marco de E/2L: bases y procedimentos.

Arco/Libros, S/L.,2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações

Curriculares para o Ensino Médio:

Linguagens, Códigos e suas Tecnologias.

Brasília, Secretaria de Educação Básica, 2006.

Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_

volume_01_internet.pdf. Acessado em:

/08/16.

CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura

contemporánea. Barcelona: Editorial Anagrama,

MORAIS, H.T.F.M; BENVENUTO, E.V;

ABREU, K.F; BARRETO, L.S.V. Práticas de

letramento na construção civil – experiências do

projeto Pibex Campus Salgueiro. In:

OLIVEIRA, F.K.; ABREU, K.F. Métodos e

pesquisas em Educação. Brasília: Editora

Kiron, 2016. In prelo.

MORAIS, H. T. F; SILVA, M. R.V;

BENVENUTO, E. V; ABREU, K. F.

Mapeamento de práticas de letramento(s): em

busca do perfil discente em edificações. In:

Anais do IX Congresso Norte Nordeste de

Pesquisa e Inovação (CONNEPI), São Luís,

IFMA, 2014.

MORAIS, H. T. F; ABREU, K. F. Gêneros

textuais discursivos na esfera da construção

civil: a formação crítica dos sujeitos. In:

OLIVEIRA, F.K, ABREU, K.F (orgs.).

Experiências de pesquisas em tecnologia e

educação. Recife: Pipa comunicação, 2015.

NERY, R. M. Questões sobre questões de

leitura. Campinas, SP: Editora Alínea,

SCARAMUCCI, M.V.R. Avaliação da leitura

em inglês como língua estrangeira e validade de

constructo. In: Revista Calidoscópio. Vol.7, n.1,

p. 30-48, jan/abr 2009.

SCARAMUCCI. M.V.R. Vestibular e ensino de

língua estrangeira (inglês) em uma escola

pública. Trabalhos em Linguística Aplicada,

Campinas, (34): 7-20, Jul./Dez. 1999.

Disponível em:

http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/tla/artic

le/view/2407 >Acesso em 05/08/16.

SPARTA, M; GOMES, W. B. Importância

Atribuída ao Ingresso na Educação Superior por

Alunos do Ensino Médio. Revista Brasileira de

Orientação Profissional, 2005, 6 (2), pp. 45 –

Published

2016-08-31

How to Cite

MORAIS, H. T. de F. .; ABREU , K. F. Spanish Vestibular exams: a case study. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 77–85, 2016. DOI: 10.31416/rsdv.v4i2.155. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/155. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Lingüística, Letras e Artes - Artigos