SYSTEMATIC REVIEW IN JOURNALS OF THE PLATAFORMA CAPES ABOUT LITERACIES IN SPANISH LANGUAGE ON THE TECHNICAL AND PROFESSIONAL NETWORK

Authors

  • Kélvya Freitas Abreu IFSertãoPE
  • Jiovana Katarina Carvalho de Oliveira IFSertãoPE
  • Francisco Kelsen de Oliveira IFSertãoPE http://orcid.org/0000-0002-7382-3206

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v5i3.127

Keywords:

Multiple Literacies, Spanish as a Foreign Language, Technical Technological Teaching

Abstract

The present article aims to present a systematic mapping of journals published from 2008 to 2014, collected through the Plataforma Sucupira - Capes, in order to analyze whether the concept of Literacy intertwined with the teaching of Spanish as a Foreign Language is being addressed in scientific work in the context of technical
education of our country, that is, in the professional technical network, especially the public network. Thus, for such analysis, a Systematic Review of Literature (RSL) was done, in which such journals were analyzed through key terms used specifically for the search of works that encompass this theme. Therefore, a percentage result was obtained on the amount of work involved in the perspective of Literacy and the Spanish as a Foreign Language, providing discussions about the possible shortcomings expressed in this educational context. Finally, the present work guided the study under the concept of the pedagogy of literacy in the theoretical perspective proposed by Soares (2005), Cassany (2006), Rojo (2009) and Street, (2010), likewise worked with perspective of the Spanish as a Foreign Language presented by Baptista
(2010), as well as the development of RSL by Oliveira and Gomes (2015) and the technical education landscape by the
Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica (2013).

Author Biographies

Kélvya Freitas Abreu , IFSertãoPE

Doutoranda em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mestre em Linguística e licenciada em Letras (Português - Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora de espanhol do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano. Atua na área de Estudos do Discurso e do Texto, Texto e Construção de Sentidos, Linguística Aplicada com ênfase ao ensino e aprendizagem do espanhol como Língua Estrangeira na perspectiva dos múltiplos letramentos. É líder do grupo de pesquisa GEPET - Campus Salgueiro.

Jiovana Katarina Carvalho de Oliveira , IFSertãoPE

Discente do curso Ensino Médio Integrado em Edificações no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro. Foi bolsista do Programa de Iniciação Científica Júnior (PIBIC-Jr) e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educacionais Tecnológicas (GEPET).

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Published

2017-12-31

How to Cite

ABREU , K. F. .; OLIVEIRA , J. K. C. de; OLIVEIRA , F. K. de . SYSTEMATIC REVIEW IN JOURNALS OF THE PLATAFORMA CAPES ABOUT LITERACIES IN SPANISH LANGUAGE ON THE TECHNICAL AND PROFESSIONAL NETWORK. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 192–203, 2017. DOI: 10.31416/rsdv.v5i3.127. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/127. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Lingüística, Letras e Artes - Artigos