Gestão de Espaços Pedagógicos e Laboratório de Produção Escrita

Uma Revisão Sistemática da Literatura

Authors

  • Francisca Kátia Albuquerque de Pinho Vieira Instituto Federal do Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro https://orcid.org/0009-0009-2827-3485
  • Kélvya Freitas Abreu Instituto Federal do Sertão Pernambucano - IFSertão/PE
  • Handherson Leyltton Costa Damasceno Instituto Federal do Sertão Pernambucano - IFSertão/PE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i2.1018

Keywords:

Ambientes Educativos, Laboratório de Redação, Ensino Médio Integrado

Abstract

This article presents a Systematic Literature Review – RSL – on the organization and management of pedagogical spaces and a written production laboratory in the context of secondary education integrated with professional education. This work aims to expand the study on the importance of managing educational environments dedicated to students' textual production, exploring its educational and pedagogical implications. The research was conducted using a systematic methodology of search, selection and analysis of relevant studies, on the Sucupira Platform, with a time limit from 2008 to 2023 in order to gather materials that would allow the expansion of knowledge on the topic. Among the publications found in the listed database, few met the criteria established for this research. After analyzing the articles, we realized that the topic is little explored, which further justifies our study. Finally, the RSL highlights gaps in current research and suggests future directions, such as studies that investigate the importance of school management in organizing pedagogical spaces such as the writing laboratory.

Author Biographies

Francisca Kátia Albuquerque de Pinho Vieira, Instituto Federal do Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro

Discente do Curso de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do IF Sertão, Campus Salgueiro, PE, Brasil. Licenciada em Letras (Português - Inglês) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Educação do Ceará. E-mail: francisca.katia@aluno.ifesertao-pe.edu.br

Kélvya Freitas Abreu, Instituto Federal do Sertão Pernambucano - IFSertão/PE

Doutora em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN, mestre em
Linguística (2011) e licenciada em Letras (Português - Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará
(UFC/2008). E-mail: kelvya.freitas@ifsertao-pe.edu.br

Handherson Leyltton Costa Damasceno, Instituto Federal do Sertão Pernambucano - IFSertão/PE

Doutor e Mestre em Educação pela UFBA. Licenciado em Pedagogia (UEFS) e em Letras – Português (Centro Universitário Claretiano). Professor do IF Sertão PE – Campus Salgueiro. E-mail: handherson.damasceno@ifsertao-pe.edu.br

 

References

BAKHTIN, Mikhail. O problema do texto na lingüística, na filologia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003b. p. 307-335.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fonte, 2006 p. 261-306

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 03 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-%20bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 set. 2023.

CEARÁ. Documento Curricular Referencial Do Ceará – Ensino Médio. Fortaleza, CE: Secretaria de Educação do Estado do Ceará, 2021. [Versão Preliminar]

ENCHEVA, S. Changes in known statements after new data is added. International Journal of Advanced Research in Artificial Intelligence, v. 4, n. 7, p. 47-50, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Ensino médio e educação profissional: A ruptura com o dualismo estrutural. Entrevista. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 8, p. 1-190, jan./jun. 2011.

GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S (Orgs.). Gêneros textuais: reflexão e ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006.

MARTINI, Ricardo Giuliani; LIBRELOTTO, Giovani Rubert; HENRIQUES, Pedro Rangel. Formal description and automatic generation of learning spaces based on ontologies. Procedia Computer Science, v. 96, p. 235-244, 2016.

OLIVEIRA, Erinaldo Silva et al. Espaços de aprendizagem em Educação Profissional e Tecnológica: discussão e caracterização. Educação Profissional E Tecnológica Em Revista, v. 2, n. 2, p. 92-104, 2018.

OLIVEIRA, Francisco; GOMES, Alex Sandro. Uma revisão sistemática da literatura sobre ferramentas de autoria de IMS-LD. In: Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SIBE 2015). 2015.

PANIAGO, MANUELLA BARROS; VIEIRA, AZENAIDE ABREU SOARES. Educação profissional brasileira: uma análise sob a perspectiva internacional. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 6, n. 2, p. 55-66, 2022.

RAMOS, Rita de Cássia Antonia Nespoli. Produções textuais: a reescrita a partir das orientações de professores. Linguagens, Educação e Sociedade, n. 47, p. 157-190, 2021.

RODRIGUES, Jandecir Pereira; CAVALCANTE, Rivadavia Porto; MALDANER, Jair José. O trabalho e a linguagem na constituição do ser humano. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n. Especial, p. 77-101, 2020.

SÁ, Katia Regina de; NEIRA, Marcos Garcia. A educação em tempo integral no currículo do ensino médio integrado do IFMG. Revista Espaço do Currículo, v. 13, n. 1, p. 84-97, 2020.

SACKEY, Donnie Johnson; NGUYEN, Minh-Tam; GRABILL, Jeffery T. Constructing learning spaces: What we can learn from studies of informal learning online. Computers and Composition, v. 35, p. 112-124, 2015.

SANTOS, Gidair Lopes et al. A organização dos espaços pedagógicos em educação profissional e tecnológica: aproximações da literatura acadêmica. Anais VIII EPEPE. Campina Grande: Realize Editora, 2022.

SANTOS, Guilherme da Silva; MARCHESAN, Maria Tereza Nunes. Educação Profissional e Tecnológica (EPT) no Brasil e seus docentes: trajetos e desafios. Linguagens-Revista de Letras, Artes e Comunicação, v. 11, n. 1, p. 357-374, 2017.

Published

2024-06-07

How to Cite

ALBUQUERQUE DE PINHO VIEIRA, F. K.; FREITAS ABREU, K.; COSTA DAMASCENO, H. L. . Gestão de Espaços Pedagógicos e Laboratório de Produção Escrita: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 12, n. 2, 2024. DOI: 10.31416/rsdv.v12i2.1018. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/1018. Acesso em: 23 nov. 2024.