Distúrbios de aprendizagem:

Dislexia, Dislalia E Disgrafia nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental

Authors

  • Suelene Leal do Amaral
  • Maria JoséGomes da Silva Frazão
  • Patrícia Raquel Conceição Faculdade do sertão central

DOI:

https://doi.org/10.31416/cacto.v2i2.379

Abstract

The present work aims to reflect, analyze and discuss about the learning disorders that lead to the difficulty of the individual to interact and acquire knowledge in different school aspects such as: Dyslexia, which is a disorder related to language, affecting both reading and writing, dyslalia that is present in the life of the individual who has speech disorders or who has difficulty pronouncing some words due to problems in Organs vocal organs; and dysgraphia, difficulty related to writing since the student does not have legible handwriting. Thus, it is necessary to intervene in the teaching and learning process, and it is important to emphasize the difference between disorders and learning difficulties.

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010

BALLONE, G. R. (2003). Depressão Infantil. Recuperado em 2003. Disponível em: www.psiqweb.med.br/infantil/depinfantil.html Acesso em: 15 de Jun. de 2022.

BASTOS, Ana Carmen. ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE PESSOAS COM DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM ESPECÍFICAS - APPDAE, 2013.

EBERHART, Daiane; CAUDURO, Maria Teresa. Aspectos Relevantes Para Trabalhar Com O Transtorno Da Dislalia. In: Educação física e pedagogia [ebook]: um encontro possível / Organizadoras: Maria Teresa Cauduro, Eliberto Lanza Cavalheiro. – Frederico Westphalen, RS: URI – Frederico Westph, 2013. Disponível em: Frederico Westphalen (uri.br) Acesso em: 10 de Jun. 2022.

FONSECA, Kátia de Abreu. Fundamentos Metodológicos da Educação Especial: Capítulo 8: Conhecendo os transtornos de aprendizagem. 2019. Disponível em: https://docero.com.br/doc/nx0s1n1 Acesso em: 06 de jun. 2022

GARCIA, J. N. Manual de dificuldade de aprendizagem: linguagem, leitura, escrita e matemática. Tradução de Jussara Houbert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998. Pesquisa realizada em: http://www.redalyc.org/redalyc/pdf/848/8480 5805.pdf Acesso em 15 de março de 2018.

MOREIRA, Antônio Flavio. CONHECIMENTO EDUCACIONAL E FORMAÇÃO DO PROFESSOR. Campinas. Papirus, 1994.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.

SANTOS, Euzila Pereira dos. DIFICULDADE DE APRENDIZAGEM NAS SERIES INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Disponível em http://bdm.unb.br/bitstream/10483/12111/1/2015_EuzilaPereiradosSantos.pdf Acesso em 20 de jun. de 2019

SCHIRMER, Carolina R.; FONTOURA, Denise R.; NUNES, Magda L. Distúrbios da aquisição da linguagem e da aprendizagem. Jornal de pediatria, v. 80, n. 2, p. 95- 103, 2004.

TOPCZEMWKI, Abram. Aprendizado e- Suas Desabilidades - Como Lidar? São Paulo: Casa do Psicólogo Editora, 2000.

Published

2022-11-25

Issue

Section

Artigos Transdisciplinares (Fluxo Contínuo)