Marcas identitárias do empoderamento feminino na escrita de Emily Dickinson

Authors

  • Marcus Vinícius Souza e Souza
  • Ydoreh Gomes Borges

DOI:

https://doi.org/10.31416/cacto.v1i1.258

Keywords:

Female empowerment, Genre, Identity representation

Abstract

The present work aims to enlighten the identity representation of women's empowerment in the writings of  the remarkable American poet Emily Dickinson (1830 - 1886) through the literary analysis of  two of her poems: ''My Life had stood - a Loaded Gun'', and, ''I'm ''wife'' - ''I've finished that - '', discussed under the light of Wiechmann's (2012) studies. In addition, it seeks to conceptualize Gender and the power relations between male and female from notes of Ponciano (2015), Campos (1992) and Costa (2008). For this purpose, were considered studies from a theoretical basis in the works from: Foucault (1996), Scott (1995), Butler (2014), Millet (1970), Navarro (1995), among others.

References

AURÉLIO, Buarque de Holanda Ferreira. Novo dicionário de língua portuguesa. 4. Ed. Curitiba: Positivo, 2018.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014. In: PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo - Presidente Prudente, 2015.

CAMPOS, Maria Consuelo Cunha. Gênero. In: JOBIN, José Luís (Org.) Palavras da crítica: tendências e conceitos no estudo da literatura. Rio de Janeiro: Imago, 1992, p.111-115.

COSTA, Ana Alice. Gênero, poder e empoderamento das mulheres. Disponível em:< textos_pdf/empoderamento.pdf> Acesso em: 18/08/2017.

DICKINSON, Emily. I'm "wife" — I've finished that —. Disponível em:< https://emilydickinsonstrashcan.com/2017/06/10/xvi-im-wife-ive-finished-that/> Acesso em: 11/06/2017

DICKINSON, E. My Life had stood - a Loaded Gun –. Disponível em:< https://www.poetryfoundation.org/poems/52737/my-life-had-stood-a-loaded-gun-764>. Acesso em: 11/06/2017

FOUCAULT, M. A ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FRANCO, P. V.; CERVERA, J. P. Manual para o uso não sexista da linguagem. UNIFEM. In: PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo - Presidente Prudente, 2015.

GILBERT, Sandra (Ed.); GUBAR, Susan (Ed.). Norton Anthology of Literature by Women. New York City: W.W. Norton & Company, 1985. In: WIECHMANN, Natalia Helena A questão da autoria feminina na poesia de Emily Dickinson. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, 2012.

GUBAR, Susan. “The Blank Page” and the issues of female creativity. In: SHOWALTER, Elaine (Ed.). The New Feminist Criticism: Essays on Women, Literature and Theory. New York: Pantheon Books, 1985. In: WIECHMANN, Natalia Helena A questão da autoria feminina na poesia de Emily Dickinson. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, 2012.

MILLET, Kate. Política Sexual. Tradução de Alice Sampaio, Gisela da Conceição e Manuela Torres. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1974. In: PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo - Presidente Prudente, 2015.

NAVARRO, Márcia Hoppe. Por uma voz autônoma: o papel da mulher na história e na ficção latino-americana contemporânea. Ensaios Cpg Letras/ufrgs, Rio Grande do Sul, v. 1, n. 1, p.11-55, jun. 1995. In: PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo - Presidente Prudente, 2015.

OSTRIKER, Alicia. The thieves of language. In: SHOWALTER, Elaine (Ed.). The New Feminist Criticism: Essays on Women, Literature and Theory. New York: Pantheon Books, 1985. In: WIECHMANN, Natalia Helena A questão da autoria feminina na poesia de Emily Dickinson. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, 2012.

PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo - Presidente Prudente, 2015.

SARDENBERG, Cecilia M. B. e COSTA, Ana Alice. "Feminismos, Feministas e Movimentos Sociais". In: Margarida Brandão e M.Clara Binghemer (orgs.), Mulher e Relações de Gênero. São Paulo: Ed. Loyola, 1994, pp.:81-114. In: PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo - Presidente Prudente, 2015.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, vol. 20, nº 2, jul./dez, 1995. In: PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo - Presidente Prudente, 2015.

WIECHMANN, Natalia Helena A questão da autoria feminina na poesia de Emily Dickinson. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, 2012.

Published

2021-08-28

Issue

Section

Artigos Transdisciplinares (Fluxo Contínuo)